Zoekmachine

 

optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

 

Anno 1998, de oprichting van zoekmachine Google. Oprichters Larry Page en Sergey Brin ontwikkelen een algoritme om websites in de juiste volgorde in hun zoekmachine te tonen. De geboorte van zoekmachine optimalisatie is een feit. Toentertijd was het nog iets simplistischer dan nu. Je kon door zoveel mogelijk links van willekeurige websites naar jouw website te krijgen al heel snel bovenaan komen. We maken een sprong naar het heden en zoekmachine optimalisatie, oftwel SEO, ziet er heel anders uit. 

Zoekmachine optimalisatie, of ‘SEO’ draait om het verhogen van de vindbaarheid van jouw website. Met SEO verhoog je zowel de kwantiteit als de kwaliteit van het verkeer naar je website. Zoekmachine optimalisatie wordt in de basis onderverdeeld over drie disciplines: Techniek, Content en Links.

Hoewel de drie disciplines compleet van elkaar verschillen, is de sleutel tot succes het vinden van de synergie. De van oudsher compleet verschillende disciplines zitten inmiddels zo in elkaar verweven dat je ze ook nauwelijks nog los van elkaar kunt zien.

Kun je er wel wat hulp bij gebruiken?

 

SEO, Techniek, Content, Links

SEO voordelen en nadelen

 

Zoals alles heeft ook SEO zowel voordelen als nadelen. Zoekmachine optimalisatie is een fantastisch middel om een langdurig rendement met een stabiele groei te behalen. Echter kost SEO ook veel tijd. Zoekmachines als Google doen er lang over om je site te vertrouwen en te waarderen.

SEO voordelen

Gratis bezoekers

Verhoog rendement van alle kanalen

Focus automatisch op alle zoekmachines

Langdurig rendement

SEO nadelen

Het duurt lang voordat je rendement krijgt

Google algoritme is een black box

Specialismen zijn uiteenlopend

SEO Techniek

 

Met SEO techniek optimaliseren we het gedeelte onder de motorkap van jouw website. Want ook dit is een belangrijke factor voor zoekmachines als Google. In de basis deel je dit op in 2 onderdelen: Performance en Crawlability.

SEO - Performance

SEO techniek – Performance

 

Met performance wordt veelal gedacht aan snelheid En hoewel dat een belangrijk onderdeel is, gaat het een heel stuk verder. Performance draait vooral om de gebruikerservaring. Is je website pas na 10 seconden te zien voor een gebruiker? Grote kans dat jouw beoogde klant al weer met de noorderzon verdwenen is door deze slechte gebruikerservaring. Google beoordeeld de performance van jouw website met de ‘core web vitals’:

  • FCP (First Contentful paint)
  • LCP (Largest Contentful paint)
  • CLS (Cumulative Layout shift)
  • FID (First Input delay)

Het is van groot belang om te weten waar deze ‘core web vitals’ op gebaseerd zijn en hoe je deze moet analyseren. Het verhogen van je hostingpakket (en servercapaciteit) kost veel geld en is niet vaak het antwoord. Er zijn vaak tal van andere oplossingen die jouw problemen kunnen verhelpen.  

Performance draait vooral om een goede ‘user experience’, oftewel gebruikerservaring.

SEO Crawlability

SEO techniek – Crawlability

 

Crawlability is hoe goed de zoekmachine bots jouw website kunnen ‘crawlen’. Het gaat om een groot aantal technische aspecten die je veelal aan de voorkant niet ziet. Je kunt hiermee (zonder dat je het doorhebt) je website volledig blokkeren voor Google of juist volledig open gooien. Crawlability is echt het enige op SEO gebied wat je volledig voor de zoekmachines doet. 

De robots en de sitemap helpen je hierbij. Met de robots stel je bijvoorbeeld in welke pagina’s de Googlebot wel en welke ‘hij’ niet bij langs moet. De sitemap is een lange lijst met alle pagina’s van jouw website, zeg maar die roadmap die je Google geeft voor jouw site. 

Google Search Console is de belangrijkste tool om  problemen met de techniek van jouw website op te lossen. Vermoed jij dat er wat te optimaliseren valt in de techniek van jouw site? Neem gerust vrijblijvend contact op en ik help je er graag mee.

SEO Crawlability
SEO - Content

SEO Content creatie

 

De zoekmachines gebruiken de content van jouw website om te begrijpen waar je website over gaat. Het is dus van belang om ook dit aspect te optimaliseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • Titels
  • Banners
  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Infographics

Het gaat erom de zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden te verwerken in de content die je op je website publiceert. Hierbij zorg je er niet alleen voor dat je website vindbaar wordt, maar dat ook de juiste mensen met de juiste (zoek)intentie je website vinden.

Content draait echter ook om het instellen van de juiste technische elementen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • <h1>, <h2>, <h3>… subkopjes;
  • <article> tag;
  • Structured data.
  • Alt-tekst bij afbeeldingen

Een ander belangrijke vorm bij content is het instellen van relevante links naar andere pagina’s van je website. Zo komt er ook een stuk linkbuilding bij kijken.

Een puur copywriter zal voor het creëeren en publiceren van een goede SEO tekst dus ook over deze aanvullende capaciteiten moeten beschikken.

SEO - Linkbuilding

Linkbuilding

 

In de basis is het concept linkbuilding heel simpel. Een link van website A naar website B geldt als een aanbeveling van de ene naar de andere. In de praktijk is het gelukkig niet zo simpel, anders kon de boel gemakkelijk gemanipuleerd worden. Zoals dat in de begintijd van Google nog kon. Het gaat heden ten dage veel meer om de kwaliteit van de websites die naar jou linken. Zo scoor je websites op relevantie, kwaliteit en domeinwaarde.

SEO - Linkbuilding

Benieuwd wat ik voor je kan betekenen?

Neem dan gerust contact met me op om vrijblijvend een afspraak te maken.

Blijf op de hoogte

Robots.txt guide

Google past site-titles in de zoekresultaten aan

De 301, hét geheime wapen in het SEO arsenaal

Wil jij ook weten wat ik voor jou kan betekenen op het gebied van Zoekmachine optimalisatie? Ik vertel je graag vrijblijvend meer. Neem gerust contact op voor een afspraak.