Een hreflang tag is een HTML tag die zoekmachines vertelt welke versie van een webpagina ze zoekers moeten laten zien op basis van hun locatie. De hreflang tag wordt gebruikt om de taal en/of regionale verschillen van een pagina op een website aan te geven en of er versies van dezelfde pagina in een andere taal zijn. Hij wordt geplaatst in de <head>-sectie van een webpagina en ziet er als volgt uit:

				
					<link rel="alternate" hreflang="x" href="URL">
				
			

De “x” in de hreflang tag hierboven staat voor de taal of regio, en het “href” attribuut staat voor de URL van de alternatieve pagina. 

Bijvoorbeeld, als er twee versies van een webpagina zijn, een in het Engels en een in het Nederlands, dan zouden de hreflang tags er als volgt uitzien:

				
					<link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.example.com/en/page.html">
	
<link rel="alternate" hreflang="nl" href="http://www.example.com/nl/page.html">
				
			

De eerste hreflang tag geeft aan dat de pagina in het Engels is, terwijl de tweede hreflang tag aangeeft dat de pagina in het Nederlands is. 

Als er meer dan twee versies van een webpagina zijn, dan kunnen meerdere hreflang tags gebruikt worden zoals deze: 

				
					<link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.example.com/en/page.html"> 
	
<link rel="alternate" hreflang="nl" href="http://www.example.com/nl/page.html"> 
	
<link rel="alternate" hreflang="de" href="http://www.example.com/de/page.html">  
	
<link rel="alternate" hreflang="fr" href="http://www.example.com/fr/page.html"> 
				
			

In het bovenstaande voorbeeld zijn er vier verschillende versies van een webpagina beschikbaar in vier verschillende talen – Engels, Nederlands, Duits, en Frans. 

Hreflang tag in Multisite

Deze voorbeelden zijn allemaal voor een multi-language website, dus één enkel domein met meerdere talen. Echter geldt dit ook voor als je meerdere domeinen hebt, dus per taal dezelfde website op een nieuw domein maar in een andere taal.

				
					
<link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www.example.com/en/page.html"> 
	
<link rel="alternate" hreflang="es" href="http://www.voorbeeld.nl/page.html"> 
	
<link rel="alternate" hreflang="de" href="http://www.beispiel.de/page.html">  
	
<link rel="alternate" hreflang="fr" href="http://www.exemple.fr/page.html"> 
				
			

Land of regio in hreflang tag

Je kunt het nog verder specificeren door een locatie aspect zoals een land erbij te voegen. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende pagina’s creëren voor 2 verschillende landen met dezelfde taal.  

				
					
<link rel="alternate" hreflang="en-gb" href="http://www.example.com/engb/page.html"> 
<link rel="alternate" hreflang="en-us" href="http://www.example.com/envs/page.html">	
				
			

Ook zijn er landen als België waar men 2 verschillende talen spreekt. Ook hier kun je je website met hreflang tags op optimaliseren.

				
					
<link rel="alternate" hreflang="nl-be" href="http://www.voorbeeld.be/page.html"> 
<link rel="alternate" hreflang="fr-be" href="http://www.voorbeeld.be/fr/page.html">	
				
			

Hreflang tags zijn belangrijk omdat ze zoekmachines helpen te begrijpen welke versie van een webpagina ze zoekers moeten laten zien op basis van hun locatie en taalvoorkeur instellingen. Dit is belangrijk omdat het helpt ervoor te zorgen dat zoekers relevante resultaten te zien krijgen als ze online naar iets zoeken. 

Als iemand bijvoorbeeld in Nederland op Google zoekt naar “laptop kopen”, krijgt hij resultaten te zien van laptopwinkels in het Nederlands, aangezien dat zijn locatie-instelling is. Als iemand echter op Google zoekt naar “laptop kaufen” in Duitsland, krijgt hij resultaten te zien voor laptopwinkels in het Duits, omdat dat hun locatie-instelling is – ook al zijn beide zoekers op zoek naar niets meer dan een laptopwinkel, de resultaten zullen verschillend zijn op basis van hun locatie-instelling, omdat Google relevante resultaten toont aan zoekers op basis van hun locatie- en taal-instelling. 

Daarom is het belangrijk om hreflang tags te gebruiken zodat zoekmachines kunnen begrijpen welke versie van een webpagina getoond moet worden aan zoekers op basis van hun locatie-instelling – dit helpt ervoor te zorgen dat zoekers relevante resultaten te zien krijgen wanneer ze online zoeken.

 

Freelance SEO Specialist

Mijn naam is Frank van Buiten en ik word graag jouw freelance SEO specialistSamen zoeken we uit wat het beste bij je past en wat op lange termijn gezond en realistisch haalbaar is.

Zullen we kennis maken?

Frank-Outside-Digital-1536x2048-1
Kennis en nieuws

Blogs

Outside Digital logo beeldmerk

Hoi! Leuk dat je mijn website bezoekt. Ik gebruik cookies om voor jou de beste ervaring te creëren. Verder doe ik er niks spannends mee.