“Tactics without strategy is just noise before defeat” – Sun Tzu.

 Een online strategie is het plan welke uitgestippeld wordt gericht op de realisering van de bedrijfsprofilering en het omzetten van jouw doelgroep in duurzame klanten. En online marketing is van dusdanig groot belang voor jouw bedrijf dat dit tot het primaire proces zou moeten behoren. Een gedegen online strategie zorgt ervoor dat alle marketingkoppies dezelfde kant op staan en de verschillende kanalen in synergie met elkaar jouw boodschap de wereld in verspreiden.

Heb je hulp nodig in het opzetten en realiseren van jouw online strategie? Ik help je er graag verder mee.

1

Online strategie

Doelen

Een online strategie begint met jouw doelen. Wat wil jij bereiken met je bedrijf en hoe wil jij je profileren? Immers heb je zonder doelen niks om naar toe te werken. Samen gaan we kijken of jouw doelen haalbaar zijn binnen jouw budget.

Heb je nog geen gerichte doelen voor ogen? Ook dit stippelen we samen verder uit. Ben je misschien juist meer op zoek naar naamsbekendheid? Of wil je hoger komen op bepaalde zoekwoorden? Samen zoeken we uit wat het beste bij je past en wat op lange termijn gezond en realistisch haalbaar is.

Marketing doelen
Audience

2

Online strategie

Doelgroep

Zoveel mensen, zoveel wensen.” Dat is precies waarom het belangrijk is jouw doelgroep af te bakenen en zo specifiek mogelijk te maken binnen een online strategie. Zo kun je gerichter de klantreis in kaart brengen en bepalen hoe we jouw beoogde klant kunnen bereiken. 

3

Online strategie

Customer journey

Ieder persoon maakt een aantal stappen door totdat deze klant bij jou wordt. Dit is vanaf het moment dat ze jouw of je product/dienst voor het eerst zien totdat ze daadwerkelijk klant worden en blijven. Deze stappen worden in sommige gevallen heel snel doorlopen en in sommige gevallen duurt het wat langer. Dit hangt af van jouw product of dienst; het kopen van een nieuwe auto denk je immers wat langer over na dan de aankoop van een paperclip. Het in kaart brengen van een customer journey binnen jouw markt is dus hartstikke belangrijk binnen jouw online strategie!

Funnel
Kies je kanaal

4

Online strategie

Kies je kanaal

Zodra we weten hoe de gemiddelde klantreis eruit ziet kunnen we de meest geschikte kanalen uitkiezen en deze invullen in de customer journey. Zo weten we met welk doel we een bepaald kanaal inzetten en hoe we jouw doelgroep moeten benaderen.

5

Online strategie

Wat is je budget

Waarom is het bepalen van een marketing budget belangrijk binnen een online strategie? Ten eerste gaat voor niets de zon op, als je echt wat wilt bereiken dan kost het simpelweg ook geld. Ten tweede zorgt het er ook voor dat het je focus behoudt (het kost immers geld). Zonder een budget belandt marketing vaak een beetje in het vergeethoekje. Door er een budget aan te koppelen zorg je er voor dat je het toevoegt aan je primaire proces. Het zorgt voor een helder plan en continuïteit. Tevens is het een vereiste om in te schatten of jouw doelen haalbaar zijn of niet.

Bepaal dus altijd hoeveel je aan marketing kan en wil uitgeven.

Budget
Roadmap

6

Online strategie

Roadmap

Met een roadmap kun je globaal of juist heel gedetailleerd uitstippelen welke berichten, uitingen of campagnes je over een periode gaat lanceren. Dit is met name handig wanneer jouw marketing uitgevoerd wordt door een team van meerdere mensen en verschillende disciplines. Zo is iedereen op de hoogte wat wanneer gecommuniceerd wordt en kunnen ook betaalde campagnes hierop afgesteld worden. Feitelijk beschrijft de roadmap de daadwerkelijke acties binnen jouw online strategie.

Kennis en nieuws

Blogs

Kennis maken?

Outside Digital logo beeldmerk

Hoi! Leuk dat je mijn website bezoekt. Ik gebruik cookies om voor jou de beste ervaring te creëren. Verder doe ik er niks spannends mee.