Vaak wordt SEO gezien als een technisch geheel wat draait om keywords, links en wat html code. Maar het is veel meer dan dat. SEO is een organisch geheel wat de wat de expertise van een organisatie kenbaar maakt en vertaald aan haar beoogde doelgroep. Content is daar een belangrijk onderdeel van.

Contentmarketing omvat alle vormen van marketing waarbij “content” wordt gecreëerd en verspreid. Deze inhoud kan tekst of audiovisuele inhoud zijn, van nieuws- en blogposts tot casestudy’s en handleidingen of video’s en infographics. En alles heeft in meer of mindere mate invloed op de vindbaarheid van jouw website en merk. Alle vormen van content kun je dus ook specifiek optimaliseren voor zoekmachines, wat weer gunstig is voor de vindbaarheid van jouw website, andere kanalen en jouw merk. 

Content marketing plan

Het begint altijd bij het uitdenken en uitstippelen van een goede strategie. Al jouw kanalen profiteren namelijk van een goede contentstrategie, zelfs je offline kanalen. Met een goede contentstrategie kun je ervoor zorgen dat alle neuzen de juiste kant op staan, niemand op de welbekende eilandjes werkt en zo alle doelstellingen behaald worden. Neem marketing op in jouw primaire bedrijfsprocessen met een online strategie en je zult zien dat de weg naar jouw doelstellingen soepeler verloopt!

Content creatie Outside Digital

Contentmarketing

Content creatie

Dan wordt het tijd om te creëren! Er zijn uiteraard veel verschillende contentvormen, denk naast blogs of artikelen aan productteksten maar ook aan video’s, fotografie, podcasts, usp’s of een goed geplaatste call-to-action. Binnen de strategie heb je gekozen welke contentvormen je gaat gebruiken . Kies vervolgens ook voor de juiste specialist om de juiste contentvorm te creëren. Een houthakker laat je immers ook geen muur metselen!

De inhoud stel je op samen met dè expert op het gebied van jouw producten of diensten, in de meeste gevallen ben jij dit zelf of is dat een medewerker. Het daadwerkelijke copywriting, fotografie, videografie of editing laat je weer over aan een specialist op dat vlak. 

Contentmarketing Outside Digital
Contentmarketing Outside Digital mob
Icon SEO Outside Digital

Contentmarketing

Optimalisatie

Iedere vorm van content kun je optimaliseren voor zoekmachines en zal in meer of mindere mate meewerken aan de vindbaarheid van jouw website, merk en jouw overige kanalen. Je verwerkt de juiste SEO elementen op de juiste manier in of rondom jouw content. Dat klinkt misschien wat cryptisch. Maar hangt van de specifieke contentvorm af welke SEO elementen je er in verwerkt. 

Teksten optimaliseren voor SEO

Nadat een tekst geschreven is gaat een SEO specialist (zoals ik) ermee aan de slag. Het begint met de keywords. Mensen zoeken nog altijd in Google en doen dat met specifieke keywords. Deze keywords verwerk je op een natuurlijke manier in de titels en teksten. Daarnaast is het een kwestie van de tekst verder optimaliseren met elementen als:

Teksten optimaliseren

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Een foto zegt meer dan 1000 worden”. Helaas dat voor zoekmachines nog helemaal het geval. Daarom optimaliseer je deze ook voor zoekmachines. 

Het begint bij optimaliseren van de bestandsgrootte, hoe kleiner, hoe gunstiger voor je laadtijd wat weer goed is voor SEO techniek. Met een CDN is dit weer minder belangrijk. 

Zorg er vervolgens voor dat je het focus keyword verwerkt in de bestandsnaam en alt-tekst (beschrijving). Waar nodig optimaliseer je de afbeelding vervolgens weer met structured data. 

Afbeeldingen-optimaliseren SEO

seo en het optimaliseren van een video

Youtube is na Google de meestgebruikte zoekmachine. En volgens de gigant uit Silicon Valley zal het videoplatform de komende jaren de top spot overnemen. Zet je video dus op Youtube!

Geef je video een pakkende titel en verwerk het focuskeyword daar is, bij voorkeur zo ver mogelijk vooraan in de titel! Cijfers zoals een jaartal of een aantal doen het ook goed in de titel.

Maak vervolgens een uitgebreide en duidelijke beschrijving, dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een transscript. Verwerk ook het zoekwoord weer in de beschrijving, bij voorkeur weer zo vroeg mogelijk. Plaats in de beschrijving ook weer een link naar de meest relevante pagina van jouw website. Op deze pagina `embed` je de video zodat deze daar ook weer zichtbaar is. 

 

 

 

Video optimaliseren - SEO
Content Outside Digital icon

Contentmarketing

Publicatie

Het publiceren is het daadwerkelijk plaatsen en online zetten van jouw content. Hierbij is het belangrijk om klinisch te zijn en op de details te letten. Vaak is dit dan ook de stap die het meeste tijd in beslag neemt.

Bij veel kanalen is het tijdstip van publicatie daarbij belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan social media, youtube of email. Wanneer zit jouw doelgroep op het betreffende kanaal en is het meest geschikte tijdstip om bovenaan de tijdlijn te staan. 

Kennis en nieuws

Blogs

Kennis maken?

Outside Digital logo beeldmerk

Hoi! Leuk dat je mijn website bezoekt. Ik gebruik cookies om voor jou de beste ervaring te creëren. Verder doe ik er niks spannends mee.