Google verandert en evolueert zijn algoritmes steeds, maar een verandering de afgelopen tijd heeft veel ophef veroorzaakt in de SEO gemeenschap. De nieuwe Google algoritme update, genaamd “E.A.T.”, is erop gericht meer gewicht te geven aan websites die geacht worden veel autoriteit en vertrouwen van gebruikers te hebben. Maar wat betekent dit voor je website? En hoe kun je ervoor zorgen dat je site voldoet aan de ´nieuwe´ E.A.T. normen? Verandert er eigenlijk wel zo heel veel? In dit blogbericht vertel ik je meer over de verschillende onderdelen van Google E.A.T. en hoe je dit kunt vertalen naar de praktijk.
Wat is Google E.A.T.
Google E.A.T. is een reeks kwaliteitsrichtlijnen die Google heeft opgesteld om de inhoud op websites te beoordelen. Volgens Google hebben pagina’s die veel E.A.T. vertonen meer kans om goed te scoren in de zoekresultaten. De laatste tijd is er veel te doen over dit principe en in vrijwel ieder ‘SEO trends’ artikel wordt er wel wat over geschreven. Helaas vaak zonder dat er echt dieper gekeken wordt naar wat het precies inhoudt (anders dan wat Google zelf naar buiten brengt) en waarom dit door Google in het leven geroepen is.
De ABC’s van SEO: E.A.T.?
Je hebt de hippe termen waarschijnlijk wel eens gehoord die rond SEO zweven; keywords, backlinks, optimalisatie, kannibalisatie, crawl budget… en de lijst gaat verder en verder. Maar er is één afkorting dat momenteel niet weg te slaan is – Google E.A.T.. Het staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid en als we de markt moeten geloven is dit de update die alles over de kop gooit.
E.A.T. staat voor Expertise, Authority, en Trustworthiness. Deze woorden zeggen van zichzelf uiteraard al best veel maar wat betekent nu eigenlijk ieder aspect en hoe verhoudt zich dit tot de praktijk? En waarom dit “nieuwe” concept eigenlijk een geëvolueerde versie is van het oude concept: Links, Content, Techniek.
Wat betekent de ‘E’ van ‘Expertise’?
Google evalueert jouw content om te bepalen of je expertise hebt in het onderwerp waarover je schrijft. Als je die expertise hebt, dan krijg je een hogere waardering en daarmee ook een hogere ranking in de zoekresultaten van Google.. Als je bijvoorbeeld schrijft over het egaliseren van vloeren. Zorg dan dat je aantoont een echte expert te zijn op het gebied van vloeren en het egaliseren van vloeren. Klinkt als een simpel concept en eigenlijk is dat het ook. Maar het is wel belangrijk om te realiseren dat een zoekmachine dit niet kan opmaken uit 1 of 2 geschreven artikelen. Zorg voor een brede basis van informatieve content waarbij je alle facetten van jouw vakgebied behandeld. In de markt wordt ook wel eens gesproken van “Topical Authority”.
Maar zoals je al in bovenstaande alinea kunt lezen, gaat het toch weer veel over content.
Wat betekent de A van “Autoriteit”?
Google kijkt ook naar hoe gezaghebbend je website is bij het bepalen van de plaats in de zoekresultaten. Dit betekent dat als je website gekoppeld is aan andere websites van hoge kwaliteit met verwante content, je een boost krijgt in de rangschikking en een grotere zichtbaarheid online. Je kunt je autoriteit ook verbeteren door referenties van betrouwbare bronnen zoals industrie-experts of nieuwsbronnen in je inhoud op te nemen.
Klinkt dit een beetje bekend in de oren? Waarbij praten we ook altijd over autoriteit? Juist ja, Linkbuilding! Links zijn een zeer belangrijke factor bij autoriteit.
Wat betekent de T van ‘Trustworthiness’?
Het laatste onderdeel van Google EAT is betrouwbaarheid, waarbij je ervoor moet zorgen dat de inhoud op je website nauwkeurig en actueel is, zodat lezers erop kunnen vertrouwen dat de informatie juist is. Dit houdt ook in dat je ervoor zorgt dat alle links in artikelen naar geloofwaardige bronnen gaan en dat je feiten en cijfers dubbel controleert voordat je een bericht publiceert om de nauwkeurigheid te garanderen.
Betrouwbaarheid draait ook om het hebben van een veilige website die snel en stabiel laadt, goed gecrawld kan worden en daarmee een goed technisch geoptimaliseerde website heeft. Yes je leest het al, SEO techniek!
Expertise, Authority, Trustworthiness -> Content, Links, Techniek
Google EAT (Expertise, Authority, Trustworthiness) speelt een belangrijke rol bij het bepalen hoe succesvol je website zal zijn in zoekmachine rankings, omdat het ervoor zorgt dat gebruikers relevante informatie krijgen van betrouwbare bronnen. Wanneer je inhoud voor je website maakt, zorg er dan voor dat je je richt op het leveren van materiaal van hoge kwaliteit, ondersteund door betrouwbare bronnen, zodat klanten vertrouwen hebben in wat ze zien en blijven terugkomen voor meer!
Maar bedenk wel dat dit ook al het geval was toen we het nog hadden over Content, Links en Techniek. Google EAT zorgt wel voor een meer logisch geheel waarin de overlap en samenhang tussen de voormalige pilaren meer zichtbaar wordt.
Een content specialist heeft ook de kennis en expertise nodig van de techniek om een tekst geoptimaliseerd te publiceren. En bovendien kennis van linkbuilding om autoriteit van een pagina op de juiste manier te kunnen verdelen. Anderzijds moet een linkbuilder de content snappen om een link extra context mee te geven, wat zorgt voor meer linkwaarde en dus autoriteit. Ook moet een linkbuilder bepaalde technische aspecten aan een link mee kunnen geven voor een betere crawling en indexering.
Moet je Google E.A.T. serieus nemen? Absoluut. Is het een aardverschuivende verandering in hoe we SEO benaderen? Nee, de updates in het Google algoritme gaan al jarenlang deze richting op, daarom spreken we ook van een evolutie. En die evolutie gaat nog wel even door. Maar dat is goed nieuws want dat geeft ons de tijd om rustig mee te veranderen.