Binnen SEO techniek zijn er veel tags, descriptions en andere termen die nog wel eens wat verwarring op willen leveren. Wat is nu precies de bedoeling met een robots.txt? Wat doe je nu precies met een 301 verwijzigng? En hoe gebruik je een href-lang tag? Er liggen vaak flink wat nuance verschillen in de toepassingen en het hangt veelal af van de situatie. “It depends” is niet voor niets het meest gegeven antwoord van een SEO specialist en inmiddels al tot een soort van ‘geuzen-term’ verworven. En de tag waar dit misschien nog wel het meest voor geldt is de canonical tag.
Wat is een canonical tag?
Een canonical tag is een HTML-element dat helpt om problemen met dubbele inhoud op een website te voorkomen. Dubbele inhoud kan voorkomen wanneer dezelfde inhoud toegankelijk is via meerdere URL’s, of wanneer er kleine variaties van dezelfde inhoud op één pagina staan. Dit kan problemen veroorzaken voor zoekmachines, die de verkeerde versie van de inhoud kunnen indexeren, of een site kunnen bestraffen voor het hebben van dubbele inhoud. De canonical tag vertelt zoekmachines welke versie van de inhoud de “canonieke” (of voorkeurs)versie is, en geïndexeerd moet worden. Dit helpt om ervoor te zorgen dat de juiste versie van de inhoud wordt geïndexeerd, en helpt ook om straffen voor dubbele inhoud te voorkomen. Als je een website hebt, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je canonieke tags gebruikt om problemen met dubbele inhoud te voorkomen.
De canonical tag is eigenlijk een soort van bronverwijzing naar het origineel van jouw inhoud op een pagina.
Voorbeeld Canonical tag
De canonical tag plaats je in het <head></head> gedeelte van je webpagina. En ziet er zo uit:
<link rel="canonical" href="https://www.voorbeeld.nl/pagina" />
Bijvoorbeeld je hebt 2 pagina’s met inhoud die vrijwel gelijk is:
Bron: https://www.voorbeeld.nl/pagina/
Kopie: https://www.voorbeeld.nl/pagina-kopie/
In de head van de kopie plaats je dan de canonical tag als volgt:
<link rel="canonical" href="https://www.voorbeeld.nl/pagina" />
Self referencing canonical
Er zijn veel praktische toepassingen voor een canonical tag om de zoekmachine optimalisatie van je website verder te helpen. Je gebruikt het dus wanneer je meerdere webpagina’s hebt die heel erg op elkaar lijken en vrijwel dezelfde content bevatten. In de praktijk komt dit vooral voor op webshops. Uiteraard bevatten webshops vaak producten die op elkaar lijken. Productpagina’s zijn echter wel uitzonderingen, ze kunnen veel op elkaar lijken (denk bijvoorbeeld aan schoenen), maar zijn nog altijd uniek.
Eén van de meest gebruikte toepassingen van de canonical tag is de ‘self referencing canonical’ bij paginering. Een categoriepagina of productgroep op een webshop bevat bijvoorbeeld te veel producten om op 1 pagina in een lijst weer te geven. Een manier om dit op te vangen is door meerdere pagina’s aan producten in te zetten.
De extra pagina’s worden gecreëerd door middel van een url paramater en ziet er als volgt uit.
https://www.voorbeeld.nl/categorie?page-1
Zoekmachines als Google accepteren deze urls met parameter namelijk als een volwaardige en unieke url die geìndexeerd mag worden. In essentie creëer je dan duplicate content, of dubbele inhoud. En in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, worden daar geen penalties voor uitgedeeld. Maar het levert wel een probleem op. Je creëert zo namelijk wel een pagina over hetzelfde onderwerp en de focus op dezelfde zoekwoorden met min of meer dezelfde inhoud (afgezien van andere producten). Wat je ziet is dat Google in deze gevallen gaat wisselen tussen je hoofdpagina ‘https://www.voorbeeld.nl/categorie’ en de gepagineerde urls. En SEO heeft stabiliteit nodig om een toppositie te kunnen behalen.
Het nadeel van deze paginering urls is dat de bron nog steeds de basis pagina is, dus je kunt ze niet apart aanpassen. Gelukkig kun je dit heel simpel oplossen door een self referencing canonical. Je stelt een canonical tag in die refereert naar zichzelf.
Dus op https://www.voorbeeld.nl/categorie stel je de canonical tag als volgt in:
<link rel="canonical" href="https://www.voorbeeld.nl/categorie" />
Het gevolg is dat iedere gepagineerde url ook deze canonical tag draagt en dus weer verwijst naar de basis url.