Heb je ooit door een website zitten scrollen, om vervolgens meerdere keren dezelfde inhoud tegen te komen? Dat is nou duplicate content (it’s all in the name). Het is iets dat op veel websites voorkomt, maar het is ook iets dat vermeden moet worden als je wilt dat je website succesvol is. Laten we eens kijken wat duplicate content is en waarom het van belang is voor SEO.
Wat is duplicate content?
Duplicate content is in wezen elk type inhoud dat meer dan eens op het internet verschijnt. Dit kan tekst, afbeeldingen, video of audio zijn. Hieronder vallen niet alleen exacte duplicaten van hetzelfde stuk SEO content, maar ook andere versies van dezelfde content.
Waarom is duplicate content belangrijk om rekening mee te houden?
In tegenstelling tot wat er veel gezegd wordt hoef je je niet druk te maken om penalty’s door duplicate content. Maar het kan wel degelijk een negatieve invloed op je rankings hebben. Eigenlijk het enige wat het Google algoritme doet is jouw website beoordelen. Om te kijken welke pagina het meest geschikt is om te ranken op een specifiek keyword. Heb je twee pagina’s met dezelfde content dan kan dat twijfel veroorzaken. Wat je dan ziet is dat beide pagina’s afwisselend in de rankings komen te staan. Je pagina kan dan niet groeien in de rankings.
Webshops
Webshops hebben veel te maken met duplicate content. Mode webshops bijvoorbeeld. Verschillende productpagina’s hebben vaak erg vergelijkbare content. Denk aan productvarianten met een andere kleur of maat. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld in productlijsten met paginering. Toch ondervinden maar weinig webshops echt hinder. De webshops waarbij het wel fout gaat, hebben meestal niet goed gebruik gemaakt van de canonical tag, robots.txt en interne linkbuilding. Dat zijn namelijk bij uitstek de middelen om te dealen met duplicate content
Duplicate content op verschillende websites
Ook duplicate content op verschillende websites zal waarschijnlijk niet zo goed ranken als echte unieke content. Waar je wel voor moet oppassen in dit geval is auteursrecht schending. De eigenaar van het originele stuk content kan de kopie opgeven als auteursrechtschending bij Google waardoor (na beoordeling) de kopie uit de zoekmachine resultaten gehaald kan worden.
Duplicate content is iets waar alle website-eigenaren zich bewust van moeten zijn en dat ze waar mogelijk moeten proberen te vermijden. Het zal niet altijd mogelijk zijn, bijvoorbeeld bij grotere webshops, zorg dan voor een goede SEO technische inrichting met canonical tags, robots.txt en interne linkbuilding.
Duplicate content kan ook leiden tot schending van het auteursrecht of plagiaat als niet de juiste naamsvermelding wordt gegeven waar dat nodig is. Let dus goed op mogelijke bronnen van duplicate content en zorg ervoor dat je waar nodig krediet geeft! Het internet (en je klanten) zullen je er dankbaar voor zijn!