Plotselinge daling in organic traffic gecategoriseerd

Google heeft onlangs de verschillende soorten dalingen in organic traffic gecategoriseerd. Kom je een plotselinge daling tegen in Google Search Console of Analytics? Of heb je gewoon het gevoel dat je vindbaarheid ineens gedaald is? Ik vertel je er meer over.

Soorten verkeer dalingen. Google heeft “voorbeelden van organische dalingen en wat ze mogelijk kunnen betekenen” geschetst. Dit laat je visueel zien hoe een site-breed technisch probleem of een handmatige actie eruit ziet in vergelijking met normale seizoensgebondenheid in zoekverkeer, in vergelijking met een technisch probleem op paginaniveau, een algoritme update of gewoon een rapportage glitch in Search Console.

Dit is hoe Google deze soorten verkeersdalingen definieert:

Google

Bij technische problemen die sitebreed zijn zie je over het algemeen een enorme daling in je organische zoekverkeer van Google. Dit wordt geïllustreerd in de afbeelding linksboven.

Met technische problemen die per pagina zijn of een algoritme update, zou je een langzamere daling in je verkeer zien, en het op een gegeven moment gaat het dan afvlakken (afbeelding linksonder).

Uiteraard zijn er ook seizoensgebonden veranderingen. Dit herstelt zichzelf met de verandering van de seizoenen (afbeelding rechtsboven). Een fout in de meting kan ook gewoon voorkomen, zowel in Google Search Console als in Analytics. Dit zie je vaak terug in een kortstondige daling (of juist een piek) van meestal niet meer dan een dag (afbeelding rechtsonder).

Technische problemen

Fouten die Google kunnen verhinderen jouw pagina’s te crawlen, te indexeren of aan gebruikers aan te bieden – bijvoorbeeld serverbeschikbaarheid, robots.txt, 404 pagina’s (niet werkend), en anderen. Deze problemen kunnen site-breed zijn (bijvoorbeeld je website ligt eruit) of pagina-breed (bijvoorbeeld een misplaatste noindex tag, meestal betekent dit een langzamere daling in het verkeer).

Beveiligingsproblemen

Als jouw site wordt getroffen door een beveiligingsrisico, kan Google gebruikers waarschuwen voordat ze je site bereiken met waarschuwingen of interstitiële pagina’s, waardoor het zoekverkeer kan afnemen.

Handmatige acties

Als uw site niet voldoet aan de richtlijnen van Google, kunnen sommige van uw pagina’s of de hele site worden weggelaten uit de Google Zoekresultaten door middel van een Handmatige actie. Dit komt overigens steeds minder voor

Algoritme updates

Google verbetert altijd hoe het inhoud beoordeelt en werkt zijn algoritme dienovereenkomstig bij; “core updates” en andere kleinere ‘tweaks’ kunnen veranderen hoe sommige pagina’s presteren in de Google-zoekresultaten.

Verstoring van zoek interesse

Soms zullen veranderingen in het gebruikersgedrag de vraag naar bepaalde zoekopdrachten veranderen, hetzij als gevolg van een nieuwe trend, hetzij door seizoensgebondenheid gedurende het jaar (denk bijvoorbeeld ook aan de lockdown of versoepelingen van de pandemie).

Wat te doen bij organische verkeersdaling

Het is belangrijk om de verkeersdaling goed te analyseren en in context te plaatsen. Op deze manier kun je begrijpen in welke categorie je daling. Was het een bug in de rapportage of een algoritmische update of spelen externe factoren vanuit de markt mee?

Het is vrijwel voor het eerst dat Google visueel bekend maakt hoe een plotselinge daling eruit ziet en hoe je de problemen tegen kunt gaan met de verschillende facetten van zoekmachine optimalisatie,  zoals;content, linkbuilding  en SEO techniek. Bedenk je echter wel dat deze schetsen generalisaties zijn. Ondervindt je zelf een plotselinge daling in je verkeer en kun je niet helemaal de vinger op de zere plek leggen? Neem contact met me op en ik help je graag verder!

Plotselinge daling in organic traffic gecategoriseerd