Linkbuilding voor dummies, zo maak je een backlink met html

Linkbuilding voor dummies, zo maak je een backlink met html

Backlinks zijn een essentieel onderdeel van SEO. En Linkbuilding is dè methode om deze te krijgen. Het is belangrijk om te begrijpen hoe je het goed doet. Een backlink maken via je cms is één ding. Maar een backlink maken met html en het toevoegen van de juiste tags is de volgende stap. Deze kunnen je extra precisie geven in het opbouwen van een sterk linkprofiel voor je website. In dit artikel vertel ik je de de basisprincipes van linkbuilding en hoe u een backlink kunt maken met HTML om je een voorsprong te geven in je linkbuilding strategie.

Wat is html?

Voor degenen die hier nog niet mee bekend zijn (als dat wel het geval is, sla deze alinea over).

HTML staat voor HyperText Markup Language, en is de belangrijkste taal om webpagina’s te maken. HTML is een soort coderingstaal, wat betekent dat het een reeks instructies is die uw webbrowser vertelt hoe de inhoud van een webpagina moet worden weergegeven.

HTML is opgebouwd uit elementen, die als bouwstenen voor uw webpagina’s dienen. Elk element heeft een specifiek doel en kan attributen hebben die het gedrag of uiterlijk ervan bepalen. Een element kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een kop te maken, of om tekst vet of cursief te maken. HTML-elementen kunnen ook worden gebruikt om links, afbeeldingen en zelfs video’s te maken.

De html code voor een backlink

Een link maken in HTML is in de basis eenvoudig! Je hoeft alleen de <a>-tag te gebruiken, die staat voor “anchor”. Deze tag wordt gebruikt om een hyperlink te definiëren, die wordt gebruikt om van de ene pagina naar de andere te linken.

Hier is een voorbeeld van de HTML-code voor een link:

<a href="https://www.example.com/">Voorbeeld</a>

Deze code maakt een link met de tekst “Voorbeeld” en brengt je, wanneer je erop klikt, naar de URL “https://www.example.com/”. De <a>-tag heeft twee verplichte attributen: href en de linktekst. Het href attribuut specificeert de bestemmings-URL (in dit geval https://www.example.com/) en de linktekst (anchor) is de zichtbare tekst voor de link.

De title tag in een backlink

De title tag in een backlink is letterlijk een titel waarmee je een beschrijving kunt geven van waar de pagina, waar de link heen gaat, over gaat. Het is simpelweg bedoeld om een beetje extra context met de link mee te geven. Hoe meer gerichte informatie je mee kunt geven hoe beter toch?

De title tag verwerk je als volgt in een backlink:

<a href="https://www.example.com/" title=”Dit is nu de title tag”`>Voorbeeld</a>

De target tag in een backlink

De target tag gebruik je om ervoor te zorgen hoe de nieuwe pagina wordt geopend. Wil je bijvoorbeeld dat deze in hetzelfde tabblad in je browser opent? Of wil je liever dat er een nieuw tabblad wordt geopend. 

Dit zijn de opties die je hebt:

_blank: Opent de pagina in een nieuw venster of tabblad

_self: Opent de pagina  in hetzelfde frame als waarin het is aangeklikt (dit is standaard)

_parent: Opent de pagina in het bovenliggende frame

_top: Opent de pagina in de volledige body van het venster

Bij het aanmaken van een backlink maak je doorgaans eigenlijk alleen de keuze om een pagina te openen in hetzelfde venster of in een nieuw tabblad. De optie om in hetzelfde venster te openen is standaard (als je de target dus niet invult). Bijvoorbeeld:

<a href="https://www.example.com/">Voorbeeld</a>

Bovenstaande link opent https://www.example.com in hetzelfde tabblad van je browser.

Wil je dat de link opent in een nieuw tabblad? Vul de target tag dan als volgt in:

<a href="https://www.example.com/" target=”_blank”>Voorbeeld</a>

Bovenstaande link opent https://www.example.com in een nieuw tabblad van je browser.

Waarom is dit belangrijk? Als je bezoekers naar een andere pagina leidt, dan wil je eigenlijk niet dat ze zomaar jouw website afsluiten. De stelregel is daarom: Gebruik target=”_blank” bij een externe link. Dit is bij interne links uiteraard niet nodig, deze kun je dus gewoon in hetzelfde tabblad laten openen.

De rel tag in een backlink

‘Rel’ staat in dit geval voor ‘relate’ of ‘relationship’. Dit tag is er dus voor bedoeld om aan te geven wat de relatie is tussen de ene pagina en de pagina waar de link naar verwijst. 

Het meest gebruikt hiervoor zijn de waarden “follow” en “nofollow”. Follow gebruik je als je wilt dat zoekmachines als Google waarde toekennen, onder SEO’s ook wel “linkjuice” genoemd, aan de link. Nofollow doet precies het tegenovergestelde. Even de voorbeelden

<a href="https://www.example.com/" rel=”follow”>Voorbeeld</a>

Bovenstaande link is een follow link.

<a href="https://www.example.com/" rel=”nofollow”>Voorbeeld</a>

Bovenstaande link is een nofollow link. 

Waarom is dit belangrijk? Linkjuice werkt een beetje als limonade. Een glas limonade kan heerlijk zoet zijn. Maar als je met dezelfde hoeveelheid siroop een hele fles maakt dan smaakt het nergens meer naar. Als je bijvoorbeeld intern gaat linken, hou dan rekening met alle links die op een pagina staan. Vaak staan in de footer ook links naar pagina’s als de algemene voorwaarden, klantenservice, privacy policy, etc. Pagina’s die niet echt belangrijk zijn om te ranken. Maak deze links nofollow, zodat de (cont)textuele links in jouw SEO teksten meer waarde krijgen. 

Ook volgens de Google guidelines moeten veel externe links nofollow worden. 

Dit is ook belangrijk als je afspraken maakt met andere webbeheerders die artikelen en backlinks voor jou publiceren. Je wil er immers zeker van zijn dat jouw backlinks volgens afspraak geplaatst worden. 

Overige rel=”” attributen

Er zijn echter nog meer waarden die je bij de rel tag kunt invullen.

rel=”sponsored”

‘Sponsored’ ken je toe aan links uit advertorials en andere gesponsorde content van nieuwssites. Hiermee vertel je aan zoekmachines als Google dat het om een link uit een advertorial gaat. 

rel=”ugc”

‘Ugc’ staat voor ‘User Generated Content’. Dit wordt gebruikt voor links uit bijvoorbeeld reacties onder een artikel of forums. 

rel=”noopener”

rel=”noreferrer”

‘Noopener’ en ‘noreferrer’ hebben een doel vanuit veiligheid. Een externe website kan gehackt zijn. En deze kan met een javascript functionaliteit ‘window.opener’ digitale informatie van een bezoeker stelen. Door het kenmerk rel=”noopener” aan de link toe te voegen, bescherm je de pagina waar je heen linkt voor dit script. Het kenmerk rel=”noreferrer” werkt precies andersom. Deze zorgt ervoor dat er geen verwijzende informatie wordt doorgegeven aan de pagina waar je heen linkt.

rel=”author”

Wanneer je linkt naar de pagina die gaat over een schrijver van de pagina dan ken je rel=”author” toe aan de link. 

rel=”preload”

rel=”preconnect”

rel=”prefetch”

rel=”prerender”

Bovenstaande kenmerken van de ‘rel’ tag worden toegepast om de nieuwe pagina van tevoren al op een bepaalde manier te laden. Deze worden met name toegepast bij interne links om de performance van je website te verhogen. 

Meerdere rel=”” attributen toevoegen

Met zoveel mogelijkheden kun je gelukkig ook meerdere waarden toevoegen aan de ‘rel’ tag. Dit doe je door ze simpelweg toe te voegen gescheiden met een spatie:

<a href="https://www.example.com/" rel=”nofollow noreferrer noopener”>Voorbeeld</a>

De synergie tussen linkbuilding en SEO techniek

Van de van oudsher afgebakende specialiteiten – Content, Linkbuilding, Techniek – zou geen sprake meer moeten zijn. Zo zie je ook dat er bij linkbuilding een dosis SEO techniek en codering bij komt kijken om het echt naar een hoger niveau te tillen. SEO draait immers om optimaliseren. En om optimaal alles uit je links te halen, zowel extern als intern, heb je ook de technische kennis nodig om de juiste tags in html code neer te zetten. Maar ook om te controleren of een linkpartner de backlink naar jouw website volgens afspraak heeft gepubliceerd. 

Linkbuilding voor dummies, zo maak je een backlink met html