E.A.T. wordt E.E.A.T. Wat houdt deze 2e ‘E’ in?

De tweede E en Google EAT

We weten allemaal dat Google de grootste zoekmachine is die er is, en als je probeert je website bovenaan hun ranglijst te krijgen, heb je waarschijnlijk wel eens gehoord van het acroniem “E.A.T.” Maar waar staat dat voor? E.A.T. staat eigenlijk voor drie belangrijke principes van goede inhoud; ‘Expertise’, ‘Authority’ en ‘Trustworthiness’. Google heeft onlangs een tweede ‘E’ toegevoegd in het E.A.T. principe via haar guidelines. Ik hoor je al denken: “Weer een extra term, zucht..” Ik leg je uit wat het betekent en of je er dringend iets mee moet.

De tweede ‘E’ in Google E.E.A.T.

Google’s E.E.A.T acroniem staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness-maar hoe zit het met de tweede “E”? De tweede E staat voor ´Experience´. Wat is het belang van Ervaring in Zoekmachine Optimalisatie (SEO)? In deze blogpost leggen we uit waarom ervaring belangrijk is als het gaat om SEO en hoe het je kan helpen de ranking van je website te verbeteren.

Ervaring, of beter gezegd gebruikerservaring, speelt een belangrijke rol in SEO. Door je te richten op ervaring gerelateerde factoren zoals paginasnelheid, gebruikersinterface ontwerp en kwaliteit van je content, kun je de algehele prestaties van je website verbeteren door bezoekers een betere gebruikerservaring te bieden.

Google houdt rekening met verschillende aspecten van gebruikerservaring bij het evalueren van websites voor de rankings. Technische SEO aspecten zoals laadsnelheid van de pagina maar ook de mobiele weergave en zelfs lettergrootte kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de manier waarop je website wordt beoordeeld door zoekmachines zoals Google. Bovendien zorgt een goed ontwerp, of UX design, ervoor dat bezoekers snel en gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, zonder frustratie of verwarring. Ten slotte is de kwaliteit en leesbaarheid van de SEO content hier ook belangrijk in.

Naast deze technische aspecten van SEO is er nog een factor die je niet over het hoofd mag zien. Tevredenheid van je klanten in de vorm van reviews. Zorg voor een goede service en steek energie in het verzamelen van positieve reviews. Zet deze technisch goed neer met structured data en je hebt bovendien kans dat de bekende review sterren bij jouw website in de zoekresultaten worden getoond. 

Is dit nieuw?

Nee, experience maakt al enkele jaren deel uit van het Google algoritme. Het concept E.E.A.T. is simpelweg een manier om richting te geven aan de manier waarop Google wil dat we SEO benaderen.

De tweede “E” in Google’s EEAT – ervaring – is een belangrijk onderdeel van SEO dat vaak over het hoofd wordt gezien in een SEO strategie! Door je te richten op factoren als laadsnelheid van de pagina, mobiele weergave, UX-ontwerp en kwaliteit van de content, maar ook op het creëren van een positieve klantervaring door middel van betrokkenheid en uitstekende service, kun je ervoor zorgen dat jouw website boven komt drijven op de hoogste plekken in Google. 

E.A.T. wordt E.E.A.T. Wat houdt deze 2e ‘E’ in?