Linkbuilding is het proces van het verwerven van backlinks van andere websites. Backlinks zijn links die van de ene website naar de andere wijzen, en ze worden vaak door zoekmachines gebruikt om de autoriteit van een site te bepalen. In het algemeen geldt: hoe beter het backlinkprofiel van een site, hoe hoger hij in de zoekresultaten zal staan. Linkbuilding kan een tijdrovend en moeilijk proces zijn, maar het is vaak essentieel om de zichtbaarheid te verbeteren en verkeer naar een website te drijven. Er zijn een aantal verschillende strategieën die gebruikt kunnen worden om links op te bouwen, zoals gastbloggen, forums, en nieuws outreach. Met zorgvuldige planning en uitvoering kan linkbuilding een effectieve manier zijn om de rangschikking en zichtbaarheid van een website te verbeteren.
Met zoveel smaken en geuren in website land kan het moeilijk zijn om websites te beoordelen waar je graag een artikel en/of link naar jouw eigen site wilt hebben staan. Aan de ene kant wil je natuurlijk alleen het beste voor jouw bedrijf. Maar dat kan een tijdrovend (of geldrovend) proces zijn wat bovendien niet helemaal realistisch is. Je wilt jezelf ook niet beperken. De websites en de links zijn immers maar een middel, het einddoel voor jou is een goede vindbaarheid en jouw website bovenaan in Google.
Er zijn talloze SEO analysetools en je kunt een website op een veelvoud aan factoren beoordelen. Ik vertel je graag hoe ik een website beoordeel en misschien kan ik je er nog verder mee helpen!
Relevantie onderwerp
Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende factor. Het onderwerp van een website moet in lijn liggen met jouw product of dienst. Hier mag je best een beetje creatief mee om gaan. Vaak is er wel een draai te geven aan jouw artikel zodat deze relevant blijft voor de website en kwestie en je toch jouw product of dienst kun aanprijzen. Beperk jezelf niet en wees creatief.
Domain rating
Domain rating, of DR, is een veelgebruikte factor binnen het SEO wereldje. Het is een score van 0 tot 100 van een website. De score is een algemene beoordeling van het backlinkprofiel van een website. Hoe hoger, hoe beter. Deze score is in het leven geroepen door Ahrefs. Deze tool is één van de meest gebruikte analyse tools door SEO specialisten. Belangrijk om te weten is dat Ahrefs niet gelieerd is aan Google en dus maar een simulatie is van hoe Google naar een backlinkprofiel kijkt. Ondanks dat is het wel een goede simulatie. De score is belangrijk maar niet heilig.
Domain Authority
Domain authority, of DA, is een vergelijkbare score als DR. DA is in het leven geroepen door MOZ, weer een andere veel gebruikte analysetool. MOZ heeft net als Ahrefs een eigen algoritme gebouwd wat een simulatie is van het Google algoritme. Ook hiervoor geldt dat je je moet realiseren dat deze score in het leven geroepen is door een commercieel bedrijf wat niet gelieerd is aan Google.
Backlinkprofiel
Kijk naar de websites die er al naar de website in kwestie linken. Zitten hier waardevolle en sterke domeinen tussen? Dan is het zeker de moeite waard om een link (of artikel met link) op de site in kwestie proberen te krijgen. Educatieve domeinen (.edu) of wikipedia en andere encyclopedieën zijn extra waardevol. De linkwaarde van deze domeinen krijg jij ook een beetje van.
Keywords in Google
Deze wordt vaak over het hoofd gezien maar is misschien wel de meest belangrijke. Hoe meer en hoe hoger Google een website rankt hoe belangrijker en waardevoller deze wordt ingeschat. Staat de website vaker in de rankings? Dan is een link extra waardevol.
Aantal uitgaande links
Linkwaarde is een beetje als een glas limonade. Maak je een glas limonade? Dan is deze lekker zoet. Maar als je met dezelfde hoeveelheid siroop een fles maakt dan is het meer verwaterd en smaakt het minder zoet. Een website met een lagere Domain rating en Domain authority kan zo toch heel waardevol zijn als er ook weinig uitgaande links op staan.
Spam score
Nog een score in leven geroepen door Moz. De spam score is een percentage die aangeeft hoe spammy een website is (it’s all in the name). Hoe lager het percentage, hoe beter. Deze score is gebaseerd op 27 factoren. Zo hebben spammy websites vaak cijfers in de domeinnaam en bijvoorbeeld ontzettend veel uitgaande links. Moet je websites met een hoger percentage dan automatisch negeren? Nee. Zoals gezegd is Moz niet gelieerd aan Google en is de score niet heilig maar wel een goede indicator die je meeneemt in je totale beoordeling.
Investering
“Hoeveel tijd, middelen en/of geld kost het mij om een link op deze website te realiseren?” Dit is een factor die je altijd mee moet nemen, want tijd is geld. Een website met lagere scores kan veel waardevol zijn als je er gemakkelijk en snel een artikel op kunt publiceren.
Het beoordelen van een website om op te linken is hartstikke belangrijk want linkbuilding kan je maken of kraken. Aan de ene kant wil je alleen het beste voor je eigen website, maar aan de andere kant wil je jezelf ook niet beperken. Een gezonde balans tussen efficiëntie en kwaliteit is de sleutel tot succes. Zeker als je net start met het opbouwen van autoriteit voor je eigen website en je geen bodemloze zak met geld tot je beschikking hebt. Het inhuren van een linkbuilder zoals een freelance seo specialist 😉 hebben vaak de beschikking over een netwerk wat de efficiëntie flink verhoogd.
Een veelgemaakte fout is dat linkbuilding wordt gezien als doel op zich. Maar het is vooral ook een middel om jouw einddoel te verwezenlijken. Hogere posities in Google, een betere vindbaarheid en jouw beoogde doelgroep naar jouw website.