Je website laadt inmiddels zo snel als de bullet train van Tokyo en je hebt met linkbuilding inmiddels al een een flinke bak aan outreach naar je site lopen. Toch wil het met de posities nog niet helemaal vlotten. Of je wil net beginnen met SEO voor je website en je weet eigenlijk niet waar je moet beginnen. Het begrip topic clusters is de laatste tijd een populair begrip in SEO-land. En het benutten van kleine, low-volume, longtail zoekwoorden kan een goede strategie zijn. Maar toch wordt het vaak nog niet ten volste benut. Daarom leg ik je vandaag uit hoe je wel de potentie eruit kunt halen met behulp van interne linkbuilding.
Wat zijn topic clusters?
Een topic cluster is in feite niks meer dan het volledig uitdiepen van 1 bepaald hoofdonderwerp. Het begint met het verzamelen van alle gezochte keywords over een hoofdthema, bijvoorbeeld “Asperges”. Hoe weinig er ook gezocht wordt op het keyword. Keywords die feitelijk hetzelfde zijn worden gebundeld (bijv. “hoe lang moeten asperges koken” en “hoe lang kook je asperges”). De beste zoekwoorden van een topic reserveer je uiteraard voor de pagina’s in je centrale sitestructuur, of ook wel je ‘pillar pages’ (bijv. “aspergepan”)
De volgende stap is om voor ieder keyword een artikel te schrijven en te publiceren op je website. Maar daar waar de waarde van dit soort artikelen pas echt tot volle wasdom komt is door middel van interne linkbuilding.
Wat is een interne link?
Wellicht wel zo handig om even uit te leggen, wat bedoeld wordt met een interne link. Een interne link is een link op jouw website die de bezoeker naar een andere pagina van jouw website leidt. Met andere woorden, een link altijd binnen 1 website (vandaar de term ‘intern’, duh).
In het specifiek hebben we het met linkbuilding ook wel over links in een tekst. Net zoals dat je in deze tekst ook een link hebt bijvoorbeeld naar de pagina Linkbuilding of Content. En dit is niet zonder reden. Deze links hebben voor Google namelijk de meeste waarde. De tekst om de link geeft namelijk extra context mee, daarbij is het ook belangrijk het juiste woord te linken. Vandaar dat ik van het woord “linkbuilding” hierboven een link maak naar een pagina die gaat over “Linkbuilding”. Klinkt best logisch toch? Bijvoorbeeld je hoofdmenu of andere losstaande links krijgen weer veel minder waarde mee, juist vanwege die context.
Vandaar dus tekstuele links.
Interne links voor SEO
Interne links zijn ontzettend belangrijk voor SEO. Je wijst als het ware naar de belangrijkste pagina’s van jouw website. Zodat je zoekmachines eigenlijk gewoon aanwijst welke pagina’s ze de meeste prioriteit aan moeten geven.
Voordat je aan het creëren van artikelen begint is het verstandig eerst te werken aan je sitestructuur (als je dat nog niet gedaan hebt). Teken je website bijvoorbeeld uit als een organogram. Alle verbindingen binnen het organogram verwerk je als interne links in de content van je pagina’s. Highlight de belangrijkste pagina’s in het organogram die je wilt zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google wilt hebben. Dat zijn de pagina’s waar je de links heen wilt sturen.
Topic clusters zet je vervolgens in directe zin in voor de gemakkelijkste keywords. De longtail keywords, waar minder op gezocht wordt. Hier zit minder concurrentie op en kun je dus gemakkelijker op ranken. In deze artikelen verwerk je het belangrijkste keyword. Dit keyword link je vervolgens naar de betreffende pagina in je centrale site structuur.
Zo creëer je een roadmap op jouw website aan interne links die allemaal jouw belangrijkste pagina aanwijzen.