Google’s Helpful Content Update

Google heeft een nieuwe update uitgerold die de manier zou moeten veranderen waarop SEO’s en marketing professionals optimalisatie benaderen. De “Helpful Content Update” richt zich op websites met dunne of lage-kwaliteit inhoud en zal invloed hebben op de manier waarop deze sites worden gerangschikt in de zoekresultaten. 

Deze update is slechts een van de vele die Google de afgelopen jaren heeft uitgerold, allemaal gericht op het beteugelen van de verspreiding van content van lage kwaliteit en het belonen van degenen die informatieve, goed geschreven stukken produceren. Als jouw website is getroffen door eerdere Google-updates, kan deze laatste precies zijn wat je nodig hebt om weer op het goede spoor te komen.

Wat is de Helpful Content Update? 

De Helpful Content Update is ontworpen om websites met “nuttige” of “kwaliteitsvolle” inhoud te promoten. Om behulpzaam te zijn moet een webpagina een direct doel hebben of een specifieke vraag beantwoorden. Dit betekent content zonder doel niet langer getolereerd zullen worden door Google. Bovendien moet alle inhoud origineel zijn en mag het niet worden geplagieerd van andere bronnen. 

Wat betekent deze update voor mijn website? 

Als je website dunne inhoud of inhoud van lage kwaliteit bevat, kun je naar verluid een daling van posities en verkeer beginnen te zien, terwijl jeranking eronder lijdt. Naarmate Google deze update verder uitrolt, zal het steeds moeilijker worden voor sites met ondermaatse inhoud om hoog te scoren in de zoekresultaten. Aan de andere kant, als je website informatieve, goed geschreven artikelen bevat, zou dit een positief effect moeten hebben op de rankings van je website.

Wat kan ik doen om me te wapenen tegen deze update? 

Als je denkt dat jouw website door deze update kan worden beïnvloed, zijn er enkele stappen die je kunt nemen. Ten eerste, neem een goede kijk op alle content van je website en bepaal of deze grotendeels van lage kwaliteit is. Als dat het geval is, kun je overwegen deze stukken te herschrijven of te verwijderen. Ten tweede, zorg ervoor dat al je inhoud origineel is en geen plagiaat pleegt van andere bronnen. Het beste is om meer nuttige en informatieve artikelen toe te voegen aan je website, je zou zomaar eens kunnen profiteren.

Moet ik direct in actie komen?

Als de afgelopen jaren ons iets geleerd hebben is dat de tijd van landschap verschuivende updates in Google voorbij is. Zowel Danny Sullivan als John Mueller van Google hebben onlangs nog aangegeven dat Google het algoritme constant ‘evolueert’ met kleine tweaks en aanpassingen. De tijd van de Penguin- en Panda updates is gelukkig voorbij. Heb je degelijke content, een sterke autoriteit (links) en een stevig technisch fundament op, naar en onder je website? Dan heb je waarschijnlijk niks te vrezen. 

Zorg ervoor dat je op hetzelfde tempo mee evolueert.

Google’s strategie is om de verspreiding van content van lage kwaliteit online steeds meer te vermijden. De Helpful Content Update is, na Rankbrain, E.A.T., B.E.R.T. en M.U.M. het volgende bewijs hiervan. Google is nog niet klaar met het doorvoeren van de update, maar de kans is zeer klein dat het complete landschap verschoven wordt. Als je de boel op je website aardig voor elkaar hebt dan heb je niet zoveel te vrezen. 

Zie je wel de nodige dalingen in je posities en verkeer? Het hoeft niet per se aan deze update te liggen. Neem contact met me op en ik kijk er graag naar! 

Google’s Helpful Content Update