Als website-eigenaar wil je zeker van zijn dat zijn website veilig is voor de gevreesde ‘penalty’ van Google. Maar als je jezelf ertegen wilt wapenen dan moet je de ‘Google penalty’ eerst begrijpen. Wat is het? Wat gebeurt er precies en hoe kun je het voorkomen. Dat zijn de vragen die ik hieronder voor je beantwoord.
Wat is een Google Penalty?
Een Google Penalty is een vorm van bestraffing door Google voor websites die hun webmasterrichtlijnen overtreden. Het is een manier voor Google om ervoor te zorgen dat websites hun regels en richtlijnen volgen, en zal resulteren in een verlaging van de ranking of zichtbaarheid van de website.
Vaak wordt er gesproken over een Google penalty alsof er daadwerkelijk een straf wordt uitgedeeld. Maar dit proces ligt veel genuanceerder. Google deelt in principe geen penalty´s uit. Het algoritme geeft een waardering op bepaalde punten. En de hoogte van deze waardering bepaalt hoe goed je website geoptimaliseerd is.
In een notendop is dat een Google penalty. Een belangrijkere vraag is echter wat er voorafgaat aan een Google penalty. Wat veroorzaakt nu zo’n penalty en welk proces treedt er daadwerkelijk bij de zoekmachine in werking?
Wat veroorzaakt een Google Penalty?
Er zijn een paar verschillende dingen die een Google Penalty kunnen veroorzaken. Veelal wordt gedacht of gezegd dat bijvoorbeeld linkbuilding overtredingen optreden wanneer een website wordt gevonden met onnatuurlijke of spammy links naar andere websites. Content violations treden op wanneer een website dubbele inhoud of inhoud van lage kwaliteit blijkt te gebruiken. Echter is dit proces veel complexer.
Laten we even kijken naar veel genoemde oorzaken van penalty’s en ze apart onder de loep nemen:
- Penalty’s door duplicate content
- Penalty’s door content van lage kwaliteit
- Penalty’s door Spammy links
- Technische penalty’s
Google penalty’s door duplicate content
Er heerst een grove misvatting over duplicate content en dat daar penalties op zouden staan. In 2013 zei, toen nog Search Engineer, Matt Cutts het volgende:
“30% of all the web’s content is duplicate because that’s just the normal state of the Internet.”
Content die als duplicate wordt gezien wordt dus niet benadeeld. Dat gezegd hebbende kan duplicate content wel issues veroorzaken als je het technisch niet goed oplost met een canonical. Twee (bijna) duplicaten op je website kan wel een probleem veroorzaken als je daarmee Google in verwarring brengt. De twee pagina’s kunnen periodiek switchen in de rankings wat nooit een stabiele groei op kan leveren. Als je geen canonical ingesteld hebt zal Google zelf uiteindelijk wel een canonieke pagina uitkiezen. Dit kan echter wel wat langer duren.
Penalty’s door content van lage kwaliteit
Hoe gek het ook klinkt, Google deelt geen penalties uit voor het hebben van lage kwaliteit content. Het enige wat Google doet is jouw content een waardering geven. En content van lagere kwaliteit zal vanzelfsprekend lager gewaardeerd worden.
Als je een website had met alleen maar content van lagere kwaliteit. En dat dit best goed presteerde. Dan kan het toch zijn dat deze content ineens allemaal slechter gewaardeerd werd door een algoritme wijziging. Dit lijkt dan op een penalty. Maar in werkelijkheid is het meer een gevolg van het bouwen op één enkele strategie.
Penalty’s door Spammy links
Penalty´s als gevolg van een verkeerde linkbuilding strategie liggen genuanceerder dan vaak gedacht wordt. Het is niet zo dat een paar spammy links je meteen in gevaar brengen. Het enige wat Google doet is een link naar jouw website een waardering geven. En een spammy link levert een lagere waardering op. Een paar spammy links zullen je dus echt geen penalty opleveren. Sterker nog, ook een link van lagere kwaliteit kan gewoon best een meerwaarde zijn. Zeker als je deze link gemakkelijker – als een quick win – kunt krijgen. Links van hogere kwaliteit kosten vaak ook veel meer tijd (en geld) om te realiseren.
Waar komt de vrees voor penalty´s door linkbuilding dan vandaan? In het verleden was het vergaren van links van linkfarms, startpagina’s (a.k.a. spammy links) een populaire methode. En het werkte bovendien ook nog eens hartstikke goed. Toen kwam echter de beruchte Penguin-update. Deze verlaagde in één klap drastisch alle waarde vanuit deze links. Websites die volledig op deze strategie bouwden verdwenen ineens uit de zoekresultaten.
Technische penalty’s
Technische “penalty’s” worden veelal veroorzaakt doordat je simpelweg een technisch probleem op je website hebt, bijvoorbeeld door:
- noindex ingesteld op pagina’s
- canonical tags niet goed ingesteld
- server probleem
- robots.txt niet correct opgebouwd
Dit is alsof je langs de snelweg staat met motorpech. Als Google je website niet (goed) kan crawlen, dan is het logisch dat je wegvalt. Met een kapotte auto kom je immers ook niet aan op eindbestemming. Volgens de Google richtlijnen is er bij technische fouten niks aan de hand als je het oplost binnen 48 uur.
Hoe kun je bepalen of je website Penalty heeft?
Je ziet als snel of je website ‘penalty’ heeft gekregen als ineens veel minder bezoekers trekt. Of als je website wegzakt in de rankings. Als er sprake is van een technische oorzaak dan zul je ook fouten in het Google Search Console te zien krijgen. Zorg er dus voor dat je deze zaken in de gaten houdt. Geen zin om dit te monitoren? Huur er een freelance SEO specialist voor in. Je krijgt er niet alleen een extra paar ogen voor. Maar ook de ervaring en kennis om hoofdzaken en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Wanneer je even moet afwachten en wanneer je direct in actie moet komen.
Wat te doen als uw website een Google Penalty heeft?
Heeft je website een penalty gekregen? Het eerste wat je moet doen is achterhalen wat de oorzaak is. Alleen zodra je de oorzaak begrijpt kun je het probleem oplossen. Zijn er technische issues om op te lossen. Of moet je je linkbuilding strategie bijsturen. Heb je een plotselinge daling door bijvoorbeeld een algoritme wijziging? Dan kan is de kans groot dat je er ook even de tijd voor moet nemen. Het kan dan zijn dat het ook weer even duurt om weer de weg omhoog in te zetten.
Kennis maken?
Mijn naam is Frank van Buiten en ik word graag jouw freelance SEO specialist. Samen zoeken we uit wat het beste bij je past en wat op lange termijn gezond en realistisch haalbaar is.
Een Google Penalty vermijden
SEO is voor een groot gedeelte risico’s verkleinen. Penalty’s vermijd je door een gebalanceerde strategie te voeren. En bovendien door je kansen te spreiden.
Het enige wat Google doet is jouw website op verschillende factoren een waardering geven. Door een algoritme update kan deze waardering op specifieke factoren ineens verlagen. Als je uitsluitend de focus hebt gelegd op één enkele strategie, dan kan het zijn dat de gevolgen van een kleine update groot zijn.
Een freelance SEO-specialist inhuren
Een freelance SEO specialist kan je helpen bij het identificeren en oplossen van problemen met je website en kan je helpen bij het creëren van een evenwichtige aanpak van linkbuilding, content en technische strategieën. Het inhuren van een freelance SEO specialist kan een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat je website veilig is voor toekomstige Google Penalty’s.
Conclusie
Google deelt in principe geen penalties uit, zoals vaak gedacht wordt. Echter kunnen technische problemen en algoritme wijzigingen wel een grote impact hebben. Het is zaak om een breed georiënteerde strategie te voeren. Algoritme wijzigingen zijn vaak kleine aanpassingen, of tweaks, van het grotere geheel. Een hele smalle strategie, met de focus op één enkel gebied, kan dan grote gevolgen hebben. Een bredere strategie zorgt ervoor dat een wijziging je nooit heel hard treft.