Krijg je binnenkort een nieuwe website of een nieuwe merknaam? Denk om je posities in Google! Jouw omzet via gratis bezoekers in Google zet je met een nieuwe website of een nieuwe merknaam op de tocht. Ontdek wat je kunt doen om deze waardevolle inkomsten te waarborgen met het live zetten van jouw nieuwe website!
Migratie website zonder SEO posities te verliezen
Je gaat je website of webshop migreren naar een nieuw platform en/of template. Moet je je zorgen maken om SEO? Het antwoord is volmondig: Ja! Je hebt na jarenlange inspanning hoge posities in Google opgebouwd op concurrerende zoekwoorden. De bezoekers in omzet die via de gratis weg naar je website komen liegen er dan ook niet om. Met een migratie loop je het risico dit in 1 klap te verliezen. Je kunt je er gelukkig tegen wapenen, hoewel je nooit garantie hebt. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om 0% te verliezen. Een dip van tussen de 5 en 10% is helaas onvermijdelijk.
Welke stappen kun je nemen om deze onvermijdelijke dip te minimaliseren?
Welke stappen bij een site migratie?
1. Inventarisatie
Wat is de omvang van jouw website en wat moet er allemaal gebeuren?
2. Linkbuilding
Evt. linkbuilding om extra autoriteit op te bouwen. Dit verkleint het risico op dalingen.
3. 301 verwijzingen
Alle opgebouwde waarde willen we zoveel mogelijk behouden.
4. Afbeeldingen
Ook deze zijn belangrijk voor jouw vindbaarheid, dus ook voor een migratie.
5. Interne links
Met interne links wijzen we Google de weg.
6. Metadata
Moeten we ook iets met meta titles en -descriptions?
7. Audit
Een laatste analyse om eventuele verborgen gebreken eruit te halen.
Livegang
Bij livegang stellen we alle 301’s in. Vergeet ook Search Console niet.
8. Audit
Direct na livegang, hadden we nog iets gemist?.
9. Monitoring
.Voor een periode van maximaal 3 maanden hou ik je website nauwlettend in de gaten. Bij enige problemen kom ik direct in actie.
Kennis maken?
Mijn naam is Frank van Buiten en ik word graag jouw freelance SEO specialist. Samen zoeken we uit wat het beste bij je past en wat op lange termijn gezond en realistisch haalbaar is.
Inventarisatie
We beginnen altijd eerst met een inventarisatie. Hierbij leggen we met name de focus op de urls. Als eerste brengen we alle urls van de website in kaart. Welke urls gaan wijzigen en welke pagina’s wil je afscheid van nemen. Daarnaast is het ook van belang om te kijken welke urls het belangrijkst zijn. Welke urls trekken de meeste bezoekers en welke bezetten de beste posities in Google?
Linkbuilding
Om een onvermijdelijke drop alvast te minimaliseren is het aan te raden alvast te starten met linkbuilding op jouw belangrijkste pagina’s met een focus op de belangrijkste zoekwoorden. Ook al sta je strak bovenaan op jouw belangrijkste zoekwoorden. Sterker nog, juist dan. Deze, met veel moeite behaalde, nummer 1 positie wil je behouden. Met linkbuilding bouw je extra autoriteit op het zoekwoord op en loop je minder risico op een flinke drop in positie.
301 verwijzingen
De SEO waarde van de urls die gaan wijzigen of verwijderd worden wil je behouden. Dit doen we door een 301 verwijzing. Dit houdt eigenlijk in dat we iedere url gaan doorverwijzen naar de meest relevante url van jouw nieuwe website. Het is belangrijk om dit te doen voor alle url’s, en niet alleen de pagina’s die verkeer trekken of posities in Google bezetten. Ook afbeeldingen vergeten we hierbij niet. Met een 301 verwijzing zet je ongeveer 90 tot 96% (dit weten we uit ervaring) van de SEO waarde over naar de nieuwe url. Met de ontwikkeling van het Google algoritme kan dit in de toekomst wijzigen.
Afbeeldingen
Zoals je in stap 3; 301 redirect plan, hebt kunnen lezen mag je de afbeeldingen niet vergeten in het SEO plan voor jouw website migratie. Naast de 301 redirects voor de afbeeldings urls is het van belang te kijken hoe ze geïmplementeerd worden op de nieuwe site. Denk daarbij aan:
- Geoptimaliseerde bestandsnamen
- Geoptimaliseerde Alt-texts
- Bestandsgrootte
- Content Delivery Netwerk (cdn)
- Structured data
Interne links
Wanneer er urls wijzigen is het belangrijk om te kijken naar de interne links. Interne (tekst) links hebben een enorme impact op SEO. Wanneer urls wijzigen zullen ook de interne links aangepast moeten worden. Wanneer je dit niet doet heb je op je nieuwe website straks alleen maar interne links die verwijzen naar een 301 redirect. Met iedere interne link heb je dan dus tot 10% SEO waarde verlies.
Meta titles en -descriptions
Vaak wordt de vraag gesteld: “Moet ik wat met de meta titles en meta descriptions?”
Meta titles
Meta titles zijn een belangrijke ranking factor, dus het is goed om hier voorzichtig mee om te gaan van een SEO perspectief. Ik raad daarom aan om dit niet ook nog op te pakken in de aanloop naar de migratie en livegang van de nieuwe site. Tenzij de noodzaak er uiteraard wel is omdat bijvoorbeeld je overgaat naar een nieuwe merknaam en dus een nieuw domein.
Meta descriptions
Meta descriptions zijn geen ranking factor en hebben dus geen invloed op jouw posities in Google. Wel hebben ze invloed op de click through rate. Vanuit een SEO perspectief is er dus geen noodzaak om hier in de aanloop naar livegang direct wat mee te doen.
Site Audit
Eén van de belangrijkste onderdelen van het SEO begeleidingstraject van een site migratie is de technische controle. Tijdens deze stap controleren we uitgebreid de site op performance en crawlability.
- Site snelheid en performance
- Core Web Vitals
- Canonicals
- Robots.txt
- Hreflang tags
- Meta robots
Deze stap kun je in sommige gevallen een beetje vergelijken met het opentrekken van een beerput waarbij je niet weet hoe diep de put is. Jouw web developers hebben als belangrijkste prioriteit namelijk het goed functioneren van de website en zullen niet een volledige focus op SEO hebben. Ik werk daarom samen met jouw developers om jouw nieuwe website technisch ook voor zoekmachines te optimaliseren zonder daarbij in te leveren op functionaliteit.
Moment van migratie en livegang
Het moment suprême is dan vervolgens aangebroken. Mits jouw website niet verhuist naar een nieuw domein, zie verderop deze pagina, is dit vooral afwachten totdat de site live staat.
Monitoring & Site Audit
Zodra de website migratie voltooid is en de nieuwe website live staat is het van belang als eerste weer een site audit te doen. Op deze manier kun je direct inspelen op “foutjes” die tijdens migratie ontstaan zijn. Bijvoorbeeld het vergeten om te zetten van een no-index tag. Maar ook het controleren of alle 301 redirects daadwerkelijk goed werken.
Vervolgens staat er een intensieve monitoring voor de deur. Het belangrijkste is om de posities van de website nauwlettend in de gaten te houden. Met name de posities van de belangrijkste urls uit de inventarisatie. Met het dagelijks monitoren van deze posities kun je snel inspelen op eventuele dalingen, bijvoorbeeld met linkbuilding.
SEO migratie – Website verhuizen naar een nieuw domein
Alle urls wijzigen is 1 ding. Maar een verhuizing naar een compleet nieuw domein geeft nog weer een extra dimensie. In dit geval ga je over naar een nieuw domein welke in de meeste gevallen nog geen historie, autoriteit en waarde heeft bij zoekmachines. Naast alle bovenstaande stappen (denk met name ook aan de 301 redirects!!!) zijn er de volgende stappen te nemen.
Nieuw domein z.s.m. live
Zet zo snel als mogelijk – liever gisteren dan vandaag – een website live op je nieuwe domein. Dit doe je eigenlijk direct zodra je weet wat het nieuwe domein wordt. Bij voorkeur zet je hier gewoon een blog op. Hier ga je alvast content op publiceren gericht op voor belangrijke zoekwoorden in jouw niche. Op deze manier bouw je alvast de zo gewenste historie, autoriteit en waarde op bij zoekmachines in jouw markt.
SEO migratie – Search Console domeinverhuizing
Op het moment van migratie naar het nieuwe domein is het van belang dat je de wijziging doorgeeft aan Google, dit doe je in het Search Console met de tool Adreswijziging.
De volgende vereisten zijn er om gebruik te kunnen maken van deze tool:
Het werkt alleen in een property op domeinniveau
De tool is alleen toegankelijk met eigenaarsrechten in het Search Console voor zowel de oude als het nieuwe domein.
Er komt veel kijken bij een website migratie op SEO gebied. En dat komt bovenop alles wat er buiten SEO om al bij komt kijken. Maar het is het zeker waard. Goede organische posities in Google leveren enorm veel gratis bezoekers op, dus deze zijn het zeker waard om zoveel mogelijk in stand te houden. Jouw concurrenten staan te popelen om deze posities in te nemen.
Kennis
Diensten
Wat kan ik voor je betekenen?