Content geschreven door een kunstmatige intelligentie is op dit moment veel over te doen. En de vraag is momenteel dan ook hoe Google hier mee om gaat. Dit zegt Google in haar webmaster guidelines over het publiceren van AI generated content: “Appropriate use of AI or automation is not against our guidelines. “. Content geschreven door een AI tool druist dus niet per definitie tegen de Google webmaster guidelines in. En er is dus geen sprake van een AI detectie tool die direct al deze content opspoort en uit de index haalt. Zoals alles ligt dit veel genuanceerder. Laten we eens kijken wat dan “appropriate use” precies inhoudt.
Wat is AI generated content?
AI-generated content is elk type content dat wordt gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie (of AI) technologie. Dit type content kan bestaan uit tekst, audio, afbeeldingen en video. AI-gegenereerde content kan op allerlei manieren worden gebruikt, van het maken van gepersonaliseerde content voor klanten. Maar veelal wordt het gebruikt voor SEO doeleinden.
AI-gegenereerde inhoud heeft het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we met technologie omgaan. Door gebruik te maken van ‘natural language processing’ (NLP) en andere AI-technologieën kunnen machines content creëren die nauwkeuriger, persoonlijker en boeiender is dan ooit tevoren. Zo kun je sneller en efficiënter een artikel of SEO tekst schrijven.
Er heerst veel verdeeldheid over dit concept. Moet je wel gebruik maken van AI? Of wordt het gezien als Spam en loop je misschien het risico op een Google penalty?
Helpful content update
‘Helpful content’ dat is momenteel een beetje het sleutelwoord van Google. Met de introductie en ontwikkeling van E.E.A.T., oftewel; Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, gaat het meer en meer om hoe je kunt voldoen aan de behoefte van je doelgroep. “Rewarding high quality content, however it is produced”, is wat Google er over te zeggen heeft. . Een mens kan immers ook een enorm slechte tekst schrijven. Anderzijds kan een AI dus ook prima een informatieve tekst creëren. Vaak zelfs beter dan menig mens.
Het gaat dus om de kwaliteit van de content en niet door wie het geproduceerd heeft.
Aritificial Intelligence als hulpmiddel
Dat gezegd hebbende is het niet verstandig om blindelings te vertrouwen op de kwaliteiten van een AI tool voor jouw SEO content creatie. Of het nu om Chatgpt gaat of iets anders, iedere tool heeft een leercurve. Enerzijds moet je leren omgaan met de nuances van de tool. Ook is het verstandig om een tekst geschreven door AI altijd na te lezen en (deels) te herschrijven en aan te vullen. Er is immers niemand die jouw merk of bedrijf beter kent dan jijzelf.