Linkbuilding voor kleinere bedrijven: De basis

Als je een klein tot middelgroot bedrijf hebt, dan weet je misschien hoe waardevol een goede linkbuilding strategie kan zijn. Linkbuilding helpt je website hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines mits je het goed doet, waardoor potentiële klanten je gemakkelijker kunnen vinden en meer te weten komen over je bedrijf. Maar waar begin je nu? Er wordt veel gesproken en geschreven over het creëren van waardevolle content waar mensen vanzelf naar linken. Dat klinkt allemaal hartstikke leuk, en werkt ook hartstikke goed als je een merk hebt wat overal al bekend is. Helaas heet niet ieders bedrijf Nike of Apple en moet je de weg naar die status ook bewandelen. Hoe kun je praktisch nu links vergaren. 

Gastbloggen

Een van de meest populaire (en effectieve) linkbuilding strategieën is gastbloggen. Dit houdt in dat je blogberichten schrijft voor andere websites die met jouw niche te maken hebben en in het bericht links naar je eigen website opneemt. Het is een uitstekende manier om je zichtbaarheid te vergroten en tegelijkertijd waardevolle content te leveren die de lezers zal boeien en onderwijzen, waardoor het ook waardevol is voor de website waar je voor schrijft. Zorg er wel voor dat je alleen gastblogt op sites van hoge kwaliteit die relevant zijn voor jouw niche en goede verkeerscijfers hebben. Een specialist (zoals ik, ahum) kan je helpen met het vinden en beoordelen van dergelijke websites. Veel linkbuilders hebben al een groot netwerk, dit scheelt je een hoop tijd in het zoeken. 

Eigenaars van gastblogs willen vaak nog wel een extra tegenprestatie. Dit kan bijvoorbeeld een geldbedrag zijn, of juist een artikel voor een artikel. Zorg er in dat geval voor dat je niet de website inzet waar je zelf heen linkt. Een A-B ruil is iets waar het Google algoritme doorheen kijkt en de links niet waardeert. Ook dit is iets waar een linkbuilder je mee kan helpen. 

Forums

Internetfora, zoals Reddit, bestaan nog steeds en zijn nog steeds hartstikke populair. Veel internet fora leveren alleen een nofollow link, maar zijn nog steeds erg waardevol. Reageer op een topic waar er naar jouw product of dienst gevraagd wordt en lever dit als optie als waardevolle bijdrage. Hou er wel weer rekening mee dat forum admins vaak niet van zelfpromotie houden. 

Wikipedia

Wikipedia is een zeer waardevolle bron van informatie en ook Google gebruikt deze rijke kennisbank. Creëer waardevolle kennis over jouw product of dienst welke als bronvermelding gebruikt kan worden voor Wikipedia. Dit levert een waardevolle nofollow link op. Hou er wederom rekening mee dat de moderators van Wikipedia niet houden van zelfpromotie dus verwijder alle commerciële uitingen van de betreffende contentpagina. 

Persberichten

Heb je een nieuwswaardig feit te melden? Schrijf er een persbericht over en lever dit aan bij de redactie van relevante nieuwswebsites. Een verspreiding via het ANP kan je hierbij helpen, hoewel dat vrij prijzig kan zijn. Ook is deze methode een beetje schieten met hagel. Je weet niet of jouw persbericht ook daadwerkelijk geplaatst wordt. Speltip: maak het journalisten en redacteurs gemakkelijk door het artikel al kant en klaar in de mail te plakken en een geoptimaliseerde rechtenvrije foto bij te voegen. Dit verhoogt de kans op plaatsing aanzienlijk. Het kan ook nuttig zijn om journalisten te vriend te houden, doe een keer wat terug en hou het contact warm. 

Bedrijfsgidsen

Een bedrijfsgids (zoals de Telefoongids) is een fantastische manier om links te verkrijgen naar je website. Veel bedrijfsgidsen zijn gratis en geven nog een follow link ook! Je hoeft alleen je bedrijf en uiteraard je website voor de link aan te melden. 

Gebroken links weer maken

Een andere goede manier om links op te bouwen is ‘broken linkbuilding’. Dit houdt in dat je websites vindt met gebroken links (meestal als gevolg van oude of verouderde inhoud) en hen verse inhoud aanbiedt met hetzelfde trefwoord als het oorspronkelijke bericht, samen met een link terug naar jouw site. Het is een win-win situatie, want jij krijgt een kwaliteits link, en de website-eigenaar krijgt bijgewerkte inhoud zonder veel extra werk te hoeven doen!

Contact opnemen met bekende namen in de sector

Vergeet tot slot niet om rechtstreeks contact op te nemen met leiders in je niche. Als er beïnvloeders of merken zijn die populair zijn in jouw vakgebied, neem dan contact op met een aanbod tot samenwerking, een ludiek actie of vraag gewoon of ze geïnteresseerd zijn in een vermelding van jou op hun website of sociale mediapagina’s. Je weet nooit welke kansen zich kunnen voordoen door een hand uit te steken!

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van digitaal marketingsucces – vooral voor kleine bedrijven die alle hulp kunnen gebruiken om het online op te nemen tegen grotere concurrenten! Door gebruik te maken van deze drie strategieën – gastbloggen, broken link building, en direct contact leggen – kun je je voorbereiden op succes wanneer het tijd is voor gebruikers om jouw website te vinden tussen de ontelbare andere online websites. Begin dus vandaag nog met het verbeteren van de zichtbaarheid van je kleine bedrijf door effectieve linkbuilding!

Linkbuilding voor kleinere bedrijven: De basis