Linkbuilding: Black hat/White hat of fifty shades of grey?

Iedereen weet dat linkbuilding een belangrijk onderdeel is van SEO. Maar wist je dat er drie verschillende soorten linkbuilding zijn? Dat klopt – white hat, black hat en gray hat. Het lijkt wel het Wilde Westen op het web. Dus wat is het verschil tussen deze drie linkbuilding strategieën? Laten we ze eens nader bekijken en wat kun je nu wel en niet toepassen?

White hat linkbuilding

White hat linkbuilding wordt beschouwd als ethisch en “goed” in termen van zoekmachine optimalisatie (SEO). Je wordt niet bestraft voor het gebruik van white hat tactieken zoals het maken van inhoud die andere websites willen delen of het schrijven van gastblogberichten op sites met een hoge autoriteit. Deze technieken volgen de richtlijnen van Google voor SEO, zodat je website hoger kan scoren in de zoekresultaten zonder risico om bestraft te worden. 

Black Hat Link Building 

Aan de andere kant zijn black hat linkbuilding praktijken gericht op het manipuleren van zoekmachine rankings door het gebruik van onethische technieken zoals het kopen van links van lage kwaliteit websites of het gebruik van geautomatiseerde software om honderden backlinks tegelijk te creëren. Dit soort linkbuilding kan ertoe leiden dat je website door Google wordt bestraft of zelfs helemaal uit de zoekindex wordt verbannen. Daarom moet het koste wat kost worden vermeden. 

Gray hat linkbuilding 

Tenslotte komen we bij gray hat linkbuilding tactieken die ergens tussen white en black hat technieken in zitten. Bij gray hat tactieken worden de grenzen een beetje opgezocht, maar worden de regels van Google niet echt overtreden. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat je inhoud maakt die speciaal is afgestemd op beïnvloeders om hen over je website te laten berichten op hun eigen kanalen, of dat je bloggers rechtstreeks benadert voor een samenwerking in plaats van te wachten tot ze eerst contact met je opnemen.   

Welke linkbuilding strategieën kun je nu wel of niet toepassen?

Deze vraag leidt vaak tot een hoop discussies. Website eigenaren zijn vaak bang voor penalties en ook onder mijn vakgenoten is vaak een hoop discussie over welke linkbuilding tactieken waardevol zijn en welke niet. De realiteit is dat Google geen penalties uitdeelt in de zin van “Wij beoordelen jouw website en halen je nu uit de zoekresultaten”. Het enige wat Google doet is jouw website beoordelen op een stuk of 200 factoren en iedere factor krijgt in meer of mindere mate een waardering. Nu kan het zo zijn dat bepaalde tactieken lager gewaardeerd worden na een algoritme update. Als jij vooral van deze tactiek gebruik hebt gemaakt dan kan deze algoritme update grote negatieve gevolgen hebben. 

Een voorbeeld: Een aantal jaar geleden waren linkfarms (denk aan startpagina’s) een enorm populaire linkbuilding tactiek. Veel websites maakten gretig gebruik van deze tactiek en vertrouwden vrijwel uitsluitend op deze links. Na een update viel de waarde weg van deze specifieke tactiek. Omdat je geen andere soorten linkbuilding tactieken hebt toegepast, kelderde bijna je volledige autoriteit en daarmee ook je rankings. Dit lijkt op een penalty, maar is simpelweg het geval van overmatig gebruik van één tactiek. 

En dat is waar SEO en linkbuilding ook op neerkomt: balans. Je kunt best de grenzen van de Google guidlines opzoeken, zorg er alleen voor dat je er niet overmatig gebruik van gaat maken wanneer je ziet dat het werkt. Het gaat hierbij puur om het creëren van een gebalanceerd linkprofiel zodat lagere waardering van een deel van dat linkprofiel minder effect heeft.

Linkbuilding: Black hat/White hat of fifty shades of grey?