Google past site-titles in de zoekresultaten aan

11.09.2021

Onlangs heeft Google de manier verandert waarop titels in de zoekresultaten worden weergegeven/gegenereerd. Deze wijziging is op 24 augustus bevestigd. Dit heeft ertoe geleid dat er veel titels ook daadwerkelijk gewijzigd zijn en dat Google zijn eigen interpretatie van jouw pagina kan weergeven in plaats van jouw eigen geoptimaliseerde titel. Maar heeft dit ook invloed op de volgorde van de zoekresultaten zelf? En dus op jouw zwaarbevochten nummer 1 positie.

Titels in de zoekresultaten – Wat is er precies veranderd

Voorheen gebruikte Google vaak de zoekopdracht die de zoeker in het zoekvak invoerde bij het formuleren van de titel van de specifieke zoekresultaten. Maar nu, “over het algemeen” zal het “niet langer” de zoekopdracht gebruiken bij het maken van deze titels. In plaats daarvan heeft Google een nieuw systeem om deze titels te genereren dat “beschrijft waar de pagina over gaat, ongeacht de specifieke zoekopdracht”. 

 

Wat dus eigenlijk inhoud dat Google meer kijkt naar de visuele content van jouw webpagina. Volgens eigen zeggen kijkt Google nu meer naar “de belangrijkste visuele titel of kop die op een pagina wordt getoond.” Met andere woorden: de titels binnen de <H1>-tags, andere header-tags of andere visuele elementen als dikgedrukte banners.

Wees gerust

Titel tags zijn nog steeds primair. Google zei dat voor 80% van de resultaten de Meta-title tags nog steeds de primaire manier zijn waarop het titels produceert. “Meta-title tags zijn nog steeds veruit de meest weergegeven titels”.

Titels in de zoekresultaten – Wat is er precies veranderd

Voorheen gebruikte Google vaak de zoekopdracht die de zoeker in het zoekvak invoerde bij het formuleren van de titel van de specifieke zoekresultaten. Maar nu, “over het algemeen” zal het “niet langer” de zoekopdracht gebruiken bij het maken van deze titels. In plaats daarvan heeft Google een nieuw systeem om deze titels te genereren dat “beschrijft waar de pagina over gaat, ongeacht de specifieke zoekopdracht”. 

 

Wat dus eigenlijk inhoud dat Google meer kijkt naar de visuele content van jouw webpagina. Volgens eigen zeggen kijkt Google nu meer naar “de belangrijkste visuele titel of kop die op een pagina wordt getoond.” Met andere woorden: de titels binnen de <H1>-tags, andere header-tags of andere visuele elementen als dikgedrukte banners.

Wees gerust

Titel tags zijn nog steeds primair. Google zei dat voor 80% van de resultaten de Meta-title tags nog steeds de primaire manier zijn waarop het titels produceert. “Meta-title tags zijn nog steeds veruit de meest weergegeven titels”.

Waarom de verandering? 

Google zei dat deze “update is ontworpen om meer leesbare en toegankelijke titels voor pagina’s te produceren. In sommige gevallen worden sitenamen toegevoegd als dat nuttig wordt geacht. In andere gevallen, wanneer we een extreem lange titel tegenkomen, kunnen we het meest relevante deel selecteren in plaats van bij het begin te beginnen en bruikbaardere delen af te kappen.” Overigens zegt Google nog steeds aanpassingen in het nieuwe systeem door te voeren op basis van feedback.

Impact op de Google rankings

We weten dat de meta-title invloed heeft op jouw positie in de zoekresultaten. Dus heeft het wijzigen van de weergegeven titel in de zoekresultaten dit dan ook? Volgens Google is het antwoord duidelijk nee: “Dit verandert alleen de weergegeven titels, het verandert de ranking niet en houdt geen rekening met iets anders” 

“This just changes the displayed titles, it doesn’t change ranking or takes anything different into account.”

Echter kan dit wel veranderingen opleveren in de ‘click-through rate’ van de Google zoekresultaten. Hopelijk zijn die veranderingen positief. Want de ‘ctr heeft namelijk wel invloed op de zoekresultaten. 

Zie je de ctr van jouw pagina’s wel omlaag gaan. Er zijn diverse tools zoals Ahrefs of Semrush waarmee je kunt zien of Google de weergegeven titels van jouw pagina’s heeft gewijzigd. Als dit het geval is dan kan het slim zijn om hiermee aan de slag te gaan en te experimenteren met andere meta-titles. Test wat werkt en wat niet werkt, en zet via trial & error de weg omhoog weer in. Heb je hier hulp of advies bij nodig? Ik help je graag verder met jouw zoekmachine optimalisatie. Neem contact met me op via onderstaand formulier of telefonisch via 06-47258323

Wil jij ook weten wat ik voor jou kan betekenen op het gebied van Zoekmachine optimalisatie? Ik vertel je graag vrijblijvend meer. Neem gerust contact op voor een afspraak.

Blijf op de hoogte

Robots.txt guide

De 301, hét geheime wapen in het SEO arsenaal

Plotselinge daling in organic traffic gecategoriseerd

Core Web Vitals update: wat moet je weten