De 301, hét geheime wapen in het SEO arsenaal

03.08.2021

De 301, één van de belangrijkste wapens bij zoekmachine optimalisatie. Goed gebruik kan je maken en verkeerd gebruik kan je kraken. Zeker bij een overgang naar een compleet nieuwe website of juist naar een heel nieuw domein. Er bestaan dan ook nog een aantal misvattingen over deze drie-cijferige code. Vandaag vertel ik je, uit ervaring, over de valkuilen en de kracht van de 301. 

Wat betekent 301?

Een 301 is een zogenoemde http status code. En geeft dus letterlijk de status van een url of webpagina. Met een 301 code geef je aan dat de url niet meer bestaat en verplaatst is naar een andere url. Met andere woorden; een 301 is een verwijzing (vaak ook redirect genoemd). 

Er zijn nog veel meer http status codes. Zo geeft de status code 200 aan dat een pagina actief en bereikbaar is, de 404 code geeft aan dat de pagina niet meer bestaat en bij een status code 500 heeft de server waar je website op staat een probleem. 

De 301, hét wapen in het SEO arsenaal

Waarom redirecten met een 301?

Wil je pagina van je website verwijderen of de url wijzigen? Dan wil eventuele bezoekers op die url nog wel bedienen. Daarom stel je een verwijzing in zodat die bezoeker automatisch naar een andere pagina geleid wordt. Belangrijk is dat je daarbij wel doorverwijst naar de meest relevante pagina. 

Deze verwijzingen worden binnen zoekmachine optimalisatie ook gebruikt om de waarde van de oude pagina door te zetten naar de nieuwe pagina. Zoekmachines als Google volgen namelijk dit soort verwijzingen nemen de waardering voor de oude pagina mee naar de nieuwe. Zo kun je bijvoorbeeld rustig de url wijzigen van een pagina met een goede positie in de zoekresultaten. 

De kracht van de 301

Bij iedere wijziging in de urls of url structuur van je website landen jouw bezoekers altijd naar de voor hun juiste plek op de website. En als klap op de vuurpijl behoudt je voor het grootste gedeelte je posities in de zoekresultaten en organische vindbaarheid. 

Maar dan moet je het wel goed doen…. Daarom de belangrijkste valkuilen.

Hoe maak je nu een 301 aan?

De meeste systemen voorzien op een eigen manier het instellen van een 301. In sommige gevallen zal dit automatisch gaan en in sommige gevallen met de hand. Vraag vooral je webbouwer naar de mogelijkheden.

Een goed 301 beleid kan je heel veel brengen in de tocht naar zoekmachine optimalisatie. De livegang van een nieuwe website, waarbij de url structuur compleet wijzigt, of de overgang naar een compleet nieuw domein zijn momenten om zenuwachtig over te zijn.

Heb je er hulp bij nodig? Neem vrijblijvend contact met me op en ik vertel je er graag meer over.

Benieuwd wat ik voor je kan betekenen?

Neem dan gerust contact met me op om vrijblijvend een afspraak te maken.

De valkuilen van de 301

1. Niet alle waarde zet je door met een 301

Belangrijk om te weten is dat niet alle ‘SEO waarde’ door wordt gezet met een 301 in de waardering van zoekmachines. Hoeveel precies is niet bekend, maar uit tests en ervaring blijkt dat er ongeveer 5 tot 10% verloren kan gaan. Hou dus altijd rekening met een dip. Deze dip kun je compenseren met bijvoorbeeld linkbuilding. 

2. Een 301 is géén redirect

De term ‘301 redirect’ wordt veel gebruikt, ook door mijn con-collega’s. Echter zit er een belangrijk nuanceverschil wat kan leiden tot verregaande gevolgen. De code 301 staat letterlijk voor ‘moved permanently’, ofwel; voorgoed verhuisd. Waarom dan het woord “redirect” niet gebruiken? 

Naast de 301 zijn er nog een aantal 3xx codes. En de 308 staat letterlijk voor “Permanent redirect”. En met deze code heb je meer waardeverlies dan de 301. Een vergissing met het woord ‘redirect’ is daarom snel gemaakt. Zeker bij de overgang naar een compleet nieuw domein waarbij je toch vaak gebruik maakt van een techneut die de boel voor je regelt. En voor je het weet ben je bij een overgang naar een nieuw domein een groot gedeelte van je posities kwijt (ik spreek uit ervaring).

3. 301 alles!

“Moet ik alleen de belangrijke categorieën 301’en?” Is een veelgestelde vraag in de praktijk. Het antwoord is altijd: Nee! Het is belangrijk om iedere url die wijzigt of wegvalt een 301 verwijzing te geven naar een relevante nieuwe url. Vergeet bijvoorbeeld afbeeldingen en andere bestanden als pdf’s niet. Zeker afbeeldingen spelen een steeds belangrijkere rol in online zoekgedrag van mensen. Het is dus zeker ook belangrijk om deze mee te nemen. 

301 mistakes
301 usecases

De usecases van de 301

Het wijzigen of verwijderen van een enkele pagina

Wanneer je een enkele pagina offline haalt of de url aanpast dan stel je een 301 in naar de meest relevante url van jouw site (bij een wijziging van url is dat uiteraard de nieuwe url van de pagina). 

Het kan voorkomen dat het offline halen van de pagina tijdelijk kan zijn. Bijvoorbeeld in het geval van een webshop als je geen producten online wilt hebben die tijdelijk niet in het assortiment zitten. In dat geval kun je gebruik maken van de 302 “Moved temporary”. 

Vergeet ook niet een 301 in te stellen voor afbeeldingen die je offline haalt. 

Een compleet nieuwe url structuur

Je gaat over naar een nieuw design en/of nieuw platform van je website, en je besluit ook de url structuur helemaal om te gooien. In dat geval stel je een 301 in voor iedere oude url. En dat betekent dus iedere oude url, afbeeldingen, producten, alles wat wijzigt. 

Veel systemen maken hiervoor gebruik van het importeren van een 301 lijst, deze stel je met de hand in. Het voordeel daarvan is dat je de volledige vrijheid hebt over wat je waarheen wilt sturen. Echter, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Wees dus nauwkeurig en laat het door meerdere paren ogen controleren. Ook kan het op server niveau ingesteld worden. De kans op fouten is dan veel kleiner, maar je kunt het niet micro-managen. 

Omdat dit betrekking heeft op de gehele website, is de impact ook levensgroot. Verkeerde instellingen kunnen 

Overgang naar een nieuw domein

Stel je verandert van merknaam en krijgt dus een volledig nieuw webadres, oftewel domein. Al je oude urls verwijs je door naar de nieuwe urls binnen het nieuwe domein. Echter deze stap is nog wel een stuk impactvoller dan simpelweg je url structuur wijzigen binnen hetzelfde domein. 

Je gaat namelijk naar een compleet nieuw domein welke (in de meeste gevallen) nog helemaal geen historie en waarde heeft opgebouwd binnen zoekmachines. Het doorzetten van de waarde van het oude domein is dus van levensbelang. Vergeet in dit geval niet ook de adreswijziging in het Google Search Console door te geven. 

301 usecases

Blijf op de hoogte

Robots.txt guide

Google past site-titles in de zoekresultaten aan

Plotselinge daling in organic traffic gecategoriseerd

Core Web Vitals update: wat moet je weten

Wil jij ook weten wat ik voor jou kan betekenen op het gebied van Zoekmachine optimalisatie? Ik vertel je graag vrijblijvend meer. Neem gerust contact op voor een afspraak.